Door falend communicatiesysteem en mankement zaten duizend reizigers urenlang vast

NS
Een NS-trein op station Den Haag HS. Joris / Wikimedia Commons

Een stroomstoring en een mankement hebben donderdagavond de evacuatie van ongeveer duizend reizigers uit een NS-trein bemoeilijkt. Dat zegt de vervoerder in een reactie op het incident, waarbij reizigers bijna zes uur vastzaten in de trein. De trein was bovendien stilgevallen op een fly-over, een plek waar het volgens NS lastig evacueren was. 

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. 

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Kenneth Steffers

Kenneth Steffers is (politiek) verslaggever, journalist en redacteur voor SpoorPro.nl

4 reacties op “Door falend communicatiesysteem en mankement zaten duizend reizigers urenlang vast”

A C F Sierts|13.01.23|17:15

Een totale wanprestatie van ProRail en NS, en dit is al niet bepaald de eerste keer. Het is al jaren meer dan overduidelijk dat er op het gebied van calamiteitenbeheersing fundamentele verbeteringen nodig zijn. Deze zullen keihard afgedwongen moeten worden door het 100% ongeinteresseerde ministerie, dus ook nu zal er wel weer niets verbeteren. De problemen worden ook steeds ernstiger, bv door de overgang van storttoiletten op electromechanisch werkende techniek. Gevolg: extreem nare problemen.

A C F Sierts|13.01.23|17:39

Het meest zotte is nog wel dat het technisch doodsimpel is om het boordomroepsysteem van separate noodstroomaccucellen te voorzien, zodat deze altijd blijft werken, eventueel zelfs mbv GSMRail- of VOIP-based remote-omroep. Maar veel belangrijker is dat vlot afslepen altijd mogelijk gemaakt moet kunnen worden, desnoods per stel en/of met lage snelheid. En als dat echt niet kan, dan moet evacueren veel sneller mogelijk worden, bij voorkeur in samenwerking met de brandweer. En dat ook oefenen.

Marc Busio|14.01.23|10:51

Dit bevestigt weer eens alle vooroordelen die er bij het grote publiek over het spoor bestaan, met hoog boven aan de lijst: ‘Je bent er als reiziger aan de goden overgeleverd.’

Illya Vaes|17.01.23|11:03

“Volgens NS was het voor de conducteur bovendien lastig om van het ene naar een ander treinstel te gaan”. Ja, dat heeft men doelbewust gekozen door de doorloopkoppen van de Koplopers (ICM) dicht te lassen. Een duidelijk voorbeeld van de eenzijdige focus op kosten ten koste van dienstverlening (niet raar bij een bedrijf dat probeert te doen alsof het “producten” levert).

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Door falend communicatiesysteem en mankement zaten duizend reizigers urenlang vast | SpoorPro.nl

Door falend communicatiesysteem en mankement zaten duizend reizigers urenlang vast

NS
Een NS-trein op station Den Haag HS. Joris / Wikimedia Commons

Een stroomstoring en een mankement hebben donderdagavond de evacuatie van ongeveer duizend reizigers uit een NS-trein bemoeilijkt. Dat zegt de vervoerder in een reactie op het incident, waarbij reizigers bijna zes uur vastzaten in de trein. De trein was bovendien stilgevallen op een fly-over, een plek waar het volgens NS lastig evacueren was. 

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. 

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Kenneth Steffers

Kenneth Steffers is (politiek) verslaggever, journalist en redacteur voor SpoorPro.nl

4 reacties op “Door falend communicatiesysteem en mankement zaten duizend reizigers urenlang vast”

A C F Sierts|13.01.23|17:15

Een totale wanprestatie van ProRail en NS, en dit is al niet bepaald de eerste keer. Het is al jaren meer dan overduidelijk dat er op het gebied van calamiteitenbeheersing fundamentele verbeteringen nodig zijn. Deze zullen keihard afgedwongen moeten worden door het 100% ongeinteresseerde ministerie, dus ook nu zal er wel weer niets verbeteren. De problemen worden ook steeds ernstiger, bv door de overgang van storttoiletten op electromechanisch werkende techniek. Gevolg: extreem nare problemen.

A C F Sierts|13.01.23|17:39

Het meest zotte is nog wel dat het technisch doodsimpel is om het boordomroepsysteem van separate noodstroomaccucellen te voorzien, zodat deze altijd blijft werken, eventueel zelfs mbv GSMRail- of VOIP-based remote-omroep. Maar veel belangrijker is dat vlot afslepen altijd mogelijk gemaakt moet kunnen worden, desnoods per stel en/of met lage snelheid. En als dat echt niet kan, dan moet evacueren veel sneller mogelijk worden, bij voorkeur in samenwerking met de brandweer. En dat ook oefenen.

Marc Busio|14.01.23|10:51

Dit bevestigt weer eens alle vooroordelen die er bij het grote publiek over het spoor bestaan, met hoog boven aan de lijst: ‘Je bent er als reiziger aan de goden overgeleverd.’

Illya Vaes|17.01.23|11:03

“Volgens NS was het voor de conducteur bovendien lastig om van het ene naar een ander treinstel te gaan”. Ja, dat heeft men doelbewust gekozen door de doorloopkoppen van de Koplopers (ICM) dicht te lassen. Een duidelijk voorbeeld van de eenzijdige focus op kosten ten koste van dienstverlening (niet raar bij een bedrijf dat probeert te doen alsof het “producten” levert).

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.