ICNG verliest stroomafnemer bij Meppel; bovenleiding serieus beschadigd

pantograaf ICNG
Een deel van de pantograaf (stroomafnemer) is van de trein gerukt en ligt op het spoor. PNN

Een Intercity Nieuwe Generatie (ICNG) is begin van de middag stil komen te staan op het spoor tussen Meppel en Steenwijk. Daardoor is er zeker tot 17.00 uur geen treinverkeer mogelijk tussen Meppel en Steenwijk richting Heerenveen en Leeuwarden. De trein is een deel van zijn stroomafnemer kwijtgeraakt en de bovenleiding is ter plaatse ernstig beschadigd.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. 

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Jeroen Baldwin

Jeroen Baldwin is journalist en chef redactie van SpoorPro.nl

8 reacties op “ICNG verliest stroomafnemer bij Meppel; bovenleiding serieus beschadigd”

Marc Busio|21.11.23|17:20

Mijn hemel: die treinen zijn gloedjenieuw en dan al dit soort problemen. Dat voorspelt weinig goeds voor de toekomst.

Frank Leurs|22.11.23|06:08

Pantograaf verloren?
Als het maar niet net zo’n ramp wordt zoals met de Fyra.

Al zal dat mogelijk niet gebeuren.
De ICng rijdt al een langere tijd rond dan de Fyra.
En de Fyra verloor een paneel onderop de trein.

Rudolf Fabrie|22.11.23|09:22

Fyra 2.0 dient zich aan.

RatDraaier|22.11.23|14:59

Dit is goed teken dat het nu gebeurt. We zitten nog in de uitgebreide testfase en bij elke nieuwe trein zijn er altijd een berg kinderziektes. Verschil met de Fyra was dat die bouwer totaal geen ervaring had met treinen, laat staan hoge snelheidstreinen, en dat het met M6 boutjes aan elkaar hing. Dat fix je niet even met een recall.

Bert Stegeman|22.11.23|15:09

Frank Leurs rijd al langere tijd rond ,datum in dienst stelling 19 april 2023

Bert Stegeman|22.11.23|15:10

Frank Leurs datum in dienststelling 19 april 2023 dus rijd nog niet zo lang

Cornelius Koelewijn|22.11.23|17:13

“Bovenleiding serieus beschadigd” is een Anglicisme. Beter is: “Bovenleiding zwaar beschadigd”.

Dit heeft overigens niets met het materieel te maken. Er is even niet goed opgelet bij het passeren van de brug. Gebeurt al zolang er elektrische treinen rijden. De reactie van Marc Busio slaat zoals gewoonlijk weer helemaal nergens op.

Hans Westerink|23.11.23|08:54

Als we terugkijken in de geschiedenis was er een voorschrift dat stellen / locs die geschikt waren voor België de stroomafnemers neer moeten laten bij stroomloze trajectdelen. De bovenleiding hangt hoger, dus de begrenzing van de stroomafnemer is anders afgesteld.
Zonder verdere oorzaken te kennen zou het me niet verbazen als dat besef wat is weggezakt.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

ICNG verliest stroomafnemer bij Meppel; bovenleiding serieus beschadigd | SpoorPro.nl

ICNG verliest stroomafnemer bij Meppel; bovenleiding serieus beschadigd

pantograaf ICNG
Een deel van de pantograaf (stroomafnemer) is van de trein gerukt en ligt op het spoor. PNN

Een Intercity Nieuwe Generatie (ICNG) is begin van de middag stil komen te staan op het spoor tussen Meppel en Steenwijk. Daardoor is er zeker tot 17.00 uur geen treinverkeer mogelijk tussen Meppel en Steenwijk richting Heerenveen en Leeuwarden. De trein is een deel van zijn stroomafnemer kwijtgeraakt en de bovenleiding is ter plaatse ernstig beschadigd.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. 

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Jeroen Baldwin

Jeroen Baldwin is journalist en chef redactie van SpoorPro.nl

8 reacties op “ICNG verliest stroomafnemer bij Meppel; bovenleiding serieus beschadigd”

Marc Busio|21.11.23|17:20

Mijn hemel: die treinen zijn gloedjenieuw en dan al dit soort problemen. Dat voorspelt weinig goeds voor de toekomst.

Frank Leurs|22.11.23|06:08

Pantograaf verloren?
Als het maar niet net zo’n ramp wordt zoals met de Fyra.

Al zal dat mogelijk niet gebeuren.
De ICng rijdt al een langere tijd rond dan de Fyra.
En de Fyra verloor een paneel onderop de trein.

Rudolf Fabrie|22.11.23|09:22

Fyra 2.0 dient zich aan.

RatDraaier|22.11.23|14:59

Dit is goed teken dat het nu gebeurt. We zitten nog in de uitgebreide testfase en bij elke nieuwe trein zijn er altijd een berg kinderziektes. Verschil met de Fyra was dat die bouwer totaal geen ervaring had met treinen, laat staan hoge snelheidstreinen, en dat het met M6 boutjes aan elkaar hing. Dat fix je niet even met een recall.

Bert Stegeman|22.11.23|15:09

Frank Leurs rijd al langere tijd rond ,datum in dienst stelling 19 april 2023

Bert Stegeman|22.11.23|15:10

Frank Leurs datum in dienststelling 19 april 2023 dus rijd nog niet zo lang

Cornelius Koelewijn|22.11.23|17:13

“Bovenleiding serieus beschadigd” is een Anglicisme. Beter is: “Bovenleiding zwaar beschadigd”.

Dit heeft overigens niets met het materieel te maken. Er is even niet goed opgelet bij het passeren van de brug. Gebeurt al zolang er elektrische treinen rijden. De reactie van Marc Busio slaat zoals gewoonlijk weer helemaal nergens op.

Hans Westerink|23.11.23|08:54

Als we terugkijken in de geschiedenis was er een voorschrift dat stellen / locs die geschikt waren voor België de stroomafnemers neer moeten laten bij stroomloze trajectdelen. De bovenleiding hangt hoger, dus de begrenzing van de stroomafnemer is anders afgesteld.
Zonder verdere oorzaken te kennen zou het me niet verbazen als dat besef wat is weggezakt.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.