Vivianne Heijnen: ‘Samen bovenop Nedersaksenlijn blijven zitten’

Heijnen in Coevorden
Een groot aantal bestuurders uit de NederSaksenLijn Regio kwam naar Coevorden voor een ontmoeting met demissionair staatssecretaris Vivianne Heijnen van Infrastructuur en Waterstaat. Stichting Nedersaksenlijn

Demissionair staatssecretaris Vivianne Heijnen van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat kan naar eigen zeggen niet veel meer betekenen voor de realisatie van de Nedersaksenlijn, maar ze gaf de regio maandagmiddag wel een welgemeend advies: “Blijf er als regio gezamenlijk bovenop zitten, zodat die lijn er komt.”

Dat zei demissionair staatssecretaris Vivianne Heijnen tijdens een werkbezoek aan Coevorden tegen een groot aantal bestuurders uit de Nederlands-Duitse NederSaksenLijn Regio. Het bezoek van de staatssecretaris aan Coevorden stond in het teken van de plannen voor de Nedersaksenlijn en met name die van de voortgang van de spoorverbinding Coevorden-Bad Bentheim. Die zijn namelijk concreet en zelfs al in uitvoering.

“Wanneer je wilt dat de economie groeit, moet je investeren in de grensregio’s en moet je zorgen voor goede verbindingen in eigen land, zeg ik steeds. De Nedersaksenlijn brengt beide samen. Ik ben dan ook groot voorstander van dit project, maar moet eerlijk zeggen dat een besluit over de aanleg aan het volgende kabinet is. Ik adviseer iedereen hier om er bovenop te blijven zitten, jullie bewijzen de regio daarmee een grote dienst.”

De staatssecretaris was in Coevorden op uitnodiging van de Stichting Nedersaksenlijn en de gemeente Coevorden. Tijdens het bezoek was er in het gemeentehuis ook een ontmoeting van de staatssecretaris met een groot aantal Nederlandse en Duitse bestuurders van gemeenten en provincies die samenwerken binnen de NederSaksenLijn Regio, het gebied tussen Enschede, Emmen en Groningen.

De Stichting Nedersaksenlijn had speciaal voor Coevorden gekozen als ontmoetingsplaats, omdat de plannen van Coevorden rond het station, met een nieuwe scholengemeenschap en woningbouw op een te saneren bedrijventerrein dat weerspiegelen waar op tal van plaatsen langs het traject van de Nedersaksenlijnen plannen voor worden ontwikkeld: een gevarieerde, levendige stationsomgeving waar gewoond, gewerkt en geleerd wordt. Precies dat wat de staatssecretaris voor ogen heeft. Een spoorlijn als middel voor verdere ontwikkeling, niet als doel.

Bovendien vormt Coevorden straks een belangrijk knooppunt in de Nedersaksenlijn met de lijn naar Zwolle en de spoorverbinding naar Bad Bentheim, Emmen en straks naar Ter Apel en Groningen.

Lees ook:

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. 

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Jeroen Baldwin

Jeroen Baldwin is journalist en chef redactie van SpoorPro.nl

3 reacties op “Vivianne Heijnen: ‘Samen bovenop Nedersaksenlijn blijven zitten’”

Ron Swart|19.03.24|23:36

De reactivering voor het reizigersverkeer van de STAR-museumlijn Veendam – Stadskanaal zou in 2026 gereed zijn, maar heeft blijkbaar geen prioriteit meer en ook over het eventuele doortrekken als Nedersaksenlijn naar Emmen is het oorverdovend stil.

Marc Busio|20.03.24|10:53

Er is de komende decennia zoveel geld en mankracht nodig om het bestaande net in conditie te houden, dat de aanleg van nieuwe spoorlijnen, zeker als die bij voorbaat verliesgevend zijn, niet aan de orde is. Het is dan ook verwerpelijk dat dit soort verwachtingen in de regio door landelijke politici in stand worden gehouden.

Illya Vaes|20.03.24|18:06

Ben toch benieuwd of het ministerie net zo “niet veel meer [kan] betekenen voor de realisatie van” asfaltprojecten. Ik vermoed dat men op dat vlak veel meer de grenzen van het acceptabele (qua demissionair zijn, financieel, fatsoen) zal (blijven) opzoeken. Ik geef toe, dat is een vooroordeel van mij – maar die kunnen wel degelijk op een track record gebaseerd zijn…

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Vivianne Heijnen: ‘Samen bovenop Nedersaksenlijn blijven zitten’ | SpoorPro.nl

Vivianne Heijnen: ‘Samen bovenop Nedersaksenlijn blijven zitten’

Heijnen in Coevorden
Een groot aantal bestuurders uit de NederSaksenLijn Regio kwam naar Coevorden voor een ontmoeting met demissionair staatssecretaris Vivianne Heijnen van Infrastructuur en Waterstaat. Stichting Nedersaksenlijn

Demissionair staatssecretaris Vivianne Heijnen van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat kan naar eigen zeggen niet veel meer betekenen voor de realisatie van de Nedersaksenlijn, maar ze gaf de regio maandagmiddag wel een welgemeend advies: “Blijf er als regio gezamenlijk bovenop zitten, zodat die lijn er komt.”

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. 

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Jeroen Baldwin

Jeroen Baldwin is journalist en chef redactie van SpoorPro.nl

3 reacties op “Vivianne Heijnen: ‘Samen bovenop Nedersaksenlijn blijven zitten’”

Ron Swart|19.03.24|23:36

De reactivering voor het reizigersverkeer van de STAR-museumlijn Veendam – Stadskanaal zou in 2026 gereed zijn, maar heeft blijkbaar geen prioriteit meer en ook over het eventuele doortrekken als Nedersaksenlijn naar Emmen is het oorverdovend stil.

Marc Busio|20.03.24|10:53

Er is de komende decennia zoveel geld en mankracht nodig om het bestaande net in conditie te houden, dat de aanleg van nieuwe spoorlijnen, zeker als die bij voorbaat verliesgevend zijn, niet aan de orde is. Het is dan ook verwerpelijk dat dit soort verwachtingen in de regio door landelijke politici in stand worden gehouden.

Illya Vaes|20.03.24|18:06

Ben toch benieuwd of het ministerie net zo “niet veel meer [kan] betekenen voor de realisatie van” asfaltprojecten. Ik vermoed dat men op dat vlak veel meer de grenzen van het acceptabele (qua demissionair zijn, financieel, fatsoen) zal (blijven) opzoeken. Ik geef toe, dat is een vooroordeel van mij – maar die kunnen wel degelijk op een track record gebaseerd zijn…

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.