Kamer wil voor de zomer oplossingen horen van NS
De Tweede Kamer wil nog voor de zomer van de NS weten wat de vervoerder gaat doen tegen het toenemende aantal storingen op het spoor en de vaak massale drukte in treinen die nog wel rijden. De NS moet volgens de motie, ingediend door NSC, onder “verscherpt toezicht” komen en onderzoeken hoe het komt dat het de afgelopen jaren steeds slechter gaat. Vrijwel alle partijen in de Kamer steunden het voorstel.
Vooral op de hogesnelheidslijn (HSL) gaat het te vaak mis. Daar komen zo vaak storingen voor, dat de NS hier onder de bodemwaarde zakt. Die waarde is afgesproken in de zogeheten concessie, het contract met het ministerie. Ook op andere trajecten is vaker uitval. De Kamer wil dat de NS beter uitzoekt waardoor de kwaliteit op het spoor verslechtert, omdat hier geen “eenduidig beeld” over zou zijn.
NSC wil dat in de concessie een extra programma wordt opgenomen, waarin staat dat de NS de oorzaken van de problemen moet onderzoeken en met een stappenplan moet komen. Dit zou staatssecretaris Vivianne Heijnen (Infrastructuur) extra mogelijkheden geven om de vervoerder aan de afspraken te houden. “De motie is vooral ook een aansporing naar de staatssecretaris dat zij de regie over de NS oppakt”, zegt indiener Olger Van Dijk tegen het ANP.
“Wij delen het inzicht van de Kamer dat het beter moet en dat een programma onder de concessie daarbij kan helpen”, reageert NS-bestuursvoorzitter Wouter Koolmees. Om ook op korte termijn de prestaties te verbeteren, is het spoorbedrijf volgens Koolmees al nauwer gaan samenwerken met spoorbeheerder ProRail.
Reizigersvereniging Rover pleitte eerder al voor verscherpt toezicht en is blij dat dit advies wordt opgevolgd. De belangenbehartiger hoopt dat dit leidt tot “een grotere betrouwbaarheid van het spoor en daarmee betere dienstverlening voor de treinreiziger”.
Lees ook:
- Tweede Kamer wil dat NS zelf duurdere kaartjes voorkomt
- Brussel legt zich niet neer bij hoofdrailnetconcessie voor NS
- Rover: plaats NS en ProRail onder streng toezicht
- NS: 380 miljoen euro verlies, treinkaartjes in 2025 fors duurder
- ‘ICNG heeft veel meer storingen dan NS naar buiten brengt’
- Toch minder treinen op HSL door snelheidsbeperking én ICNG-problematiek