‘Speel niet met veiligheid’, zegt FNV-bestuurder over Tweede Kamer

HSL
De snelheidsbeperking geldt op delen van de de HSL tussen Hoofddorp en Leiden. Rob Dammers/Flickr

Henri Janssen, bestuurder bij FNV Spoor, reageert met ongeloof op een motie van de Tweede Kamer over tijdelijke snelheidsbeperkingen (TSB). In de motie wordt NS opgeroepen niet meer over betrouwbaarheid te spreken wanneer het reizigers beter informeert over gevolgen van een TSB.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. 

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Alexander Molendijk

Redacteur van SpoorPro en RailTech.

6 reacties op “‘Speel niet met veiligheid’, zegt FNV-bestuurder over Tweede Kamer”

A C F Sierts|04.04.24|20:09

Het is heel simpel: ProRail moet zorgen voor voldoende capaciteit op het spoor. Dat doet ProRail chronisch niet.

Oplossing: kamer stuurt bewindspersoon naar huis. Geen verbetering? Next. En de volgende ook weer. Ambtelijke staf? Ontslag. Directie ProRail? Opzouten. Raad van Toezicht? Wegwezen!
Net zo lang totdat er een serieus & overtuigend plan ligt dat de problemen oplost. Zeg niet dat het niet kan. Vroeger in de oude NS-tijd kon het ook.

Illya Vaes|05.04.24|12:27

Deze vakbondsbons is nooit te beroerd om het heilige V-woord te misbruiken als hij meent dat zijn eigen belang in gevaar komt.
Maar hij snapt het niet of doet alsof als hij praat over “de vervoerder aanspreken”. NS heeft er zelf om gevraagd om DE leverancier van reisinformatie te worden i.p.v. van ProRail. Het wordt hier in DIE rol aangesproken om op te houden daar diens belang als vervoerder in te behartigen.
Dat mag de TK zichzelf aantrekken, die is zo dom geweest het bij NS te beleggen.

Illya Vaes|05.04.24|12:30

En v.w.b. “Voorspelbaarheid is voor reizigers en treinpersoneel belangrijker dan een theoretisch onuitvoerbare dienstregeling.”: de reizigers gaat het in eerste instantie vooral om _vervoerd_ te worden (per spoor…) – vervolgens over capaciteit en frequentie. Leverbetrouwbaarheid komt daarna – en niet minder beloven om dat cijfer op te krikken maar meer je best doen.

Edo Kuiper|05.04.24|12:37

Het is heel simpel: ProRail kan niet zorgen voor voldoende capaciteit op het spoor. Want daarvoor beschikt ProRail over onvoldoende (belasting)geld.

Illya Vaes|05.04.24|13:40

Voor nieuwe lijnen en uitbreiding moge geldgebrek een probleem zijn, voor de rest is geld zelden een probleem. De keuzes waar het geld naartoe gaat, zijn dat des te meer. Praten over TCO maar reactief acteren (symptoombestrijding), doen alsof storingen een onvermijdelijke natuurwet zijn, uitdijende bureaucratie-eisen (en VINO, “Veiligheid In Name Only”) belangrijker vinden dan het blijven rijden (treindiensten stilleggen om trappen te vernieuwen?!?).
Naar het oude NS ging veel minder geld.

asierts|15.04.24|16:31

@ Edo : dat durf ik een glasharde leugen te noemen. ProRail heeft een astronomisch budget voor ETCS gekregen, waar in potentie een gigantische capaciteitsvergroting mee is te realiseren. Resultaat ? Nul.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

‘Speel niet met veiligheid’, zegt FNV-bestuurder over Tweede Kamer | SpoorPro.nl

‘Speel niet met veiligheid’, zegt FNV-bestuurder over Tweede Kamer

HSL
De snelheidsbeperking geldt op delen van de de HSL tussen Hoofddorp en Leiden. Rob Dammers/Flickr

Henri Janssen, bestuurder bij FNV Spoor, reageert met ongeloof op een motie van de Tweede Kamer over tijdelijke snelheidsbeperkingen (TSB). In de motie wordt NS opgeroepen niet meer over betrouwbaarheid te spreken wanneer het reizigers beter informeert over gevolgen van een TSB.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. 

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Alexander Molendijk

Redacteur van SpoorPro en RailTech.

6 reacties op “‘Speel niet met veiligheid’, zegt FNV-bestuurder over Tweede Kamer”

A C F Sierts|04.04.24|20:09

Het is heel simpel: ProRail moet zorgen voor voldoende capaciteit op het spoor. Dat doet ProRail chronisch niet.

Oplossing: kamer stuurt bewindspersoon naar huis. Geen verbetering? Next. En de volgende ook weer. Ambtelijke staf? Ontslag. Directie ProRail? Opzouten. Raad van Toezicht? Wegwezen!
Net zo lang totdat er een serieus & overtuigend plan ligt dat de problemen oplost. Zeg niet dat het niet kan. Vroeger in de oude NS-tijd kon het ook.

Illya Vaes|05.04.24|12:27

Deze vakbondsbons is nooit te beroerd om het heilige V-woord te misbruiken als hij meent dat zijn eigen belang in gevaar komt.
Maar hij snapt het niet of doet alsof als hij praat over “de vervoerder aanspreken”. NS heeft er zelf om gevraagd om DE leverancier van reisinformatie te worden i.p.v. van ProRail. Het wordt hier in DIE rol aangesproken om op te houden daar diens belang als vervoerder in te behartigen.
Dat mag de TK zichzelf aantrekken, die is zo dom geweest het bij NS te beleggen.

Illya Vaes|05.04.24|12:30

En v.w.b. “Voorspelbaarheid is voor reizigers en treinpersoneel belangrijker dan een theoretisch onuitvoerbare dienstregeling.”: de reizigers gaat het in eerste instantie vooral om _vervoerd_ te worden (per spoor…) – vervolgens over capaciteit en frequentie. Leverbetrouwbaarheid komt daarna – en niet minder beloven om dat cijfer op te krikken maar meer je best doen.

Edo Kuiper|05.04.24|12:37

Het is heel simpel: ProRail kan niet zorgen voor voldoende capaciteit op het spoor. Want daarvoor beschikt ProRail over onvoldoende (belasting)geld.

Illya Vaes|05.04.24|13:40

Voor nieuwe lijnen en uitbreiding moge geldgebrek een probleem zijn, voor de rest is geld zelden een probleem. De keuzes waar het geld naartoe gaat, zijn dat des te meer. Praten over TCO maar reactief acteren (symptoombestrijding), doen alsof storingen een onvermijdelijke natuurwet zijn, uitdijende bureaucratie-eisen (en VINO, “Veiligheid In Name Only”) belangrijker vinden dan het blijven rijden (treindiensten stilleggen om trappen te vernieuwen?!?).
Naar het oude NS ging veel minder geld.

asierts|15.04.24|16:31

@ Edo : dat durf ik een glasharde leugen te noemen. ProRail heeft een astronomisch budget voor ETCS gekregen, waar in potentie een gigantische capaciteitsvergroting mee is te realiseren. Resultaat ? Nul.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.