Vrijwel heel Europa worstelt met uitrol ERTMS
Nederland heeft nu het beoogde ERTMS Level 2 op twee lijnen liggen, alsmede op een tweetal trajecten waar ook nog ATB ligt. Verder is de Havenspoorlijn voorzien van Level 1. Luxemburg is al klaar met de uitrol van het Europese treinbeveligingssysteem, België is ruim over de helft en Zwitserland lijkt zijn zaakjes het best op orde te hebben. SpoorPro was deze week bij de ERTMS 2024-conferentie in Valenciennes en leerde daar dat alle deelnemende landen worstelen met de uitrol van het Europese systeem voor treinbeveiliging.
Wilt u dit artikel lezen?
Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.
Bent u al abonnee?
Bovenstaand is feitelijk onjuist. Nederland heeft op 6 lijnen ETCS operationeel:
1. Havenlijn (NS54-seinen + ETCS L1)
2. A15-lijn (L2 only, 120 km/u)
3. HSL-Zuid (L2 300 km/u, én als backup L1 160 km/u)
4. Amsterdam Bijlmer – Utrecht (NS54-seinen+ATB, én mixed L2 tbv 160 km/u)
5. Hanzelijn (NS54-seinen+ATB, én mixed L2 tbv 200 km/u)
6. Zevenaar – staatsgrens (L2 only)
Technische proeftrajecten waren er plm 20 jaar terug op Maastricht-Heerlen en Wolvega-Steenwijk, maar dat is allang verdwenen.
Denemarken is hard op weg om ERTMS L2 voor het hele Deense spoornet te implementeren door no-nonsense aanpak en loopt voorop in Europa. Daar zou Nederland ook van moeten leren. Buitenlandse experts hebben de Nederlandse aanpak al gekraakt, wat eigenlijk al trigger zou moeten zijn om zaken directer aan te pakken hier.
@A C F Sierts: dank je voor de opmerking, genuanceerd.