De nieuwe TSI CCS 2023 in de praktijk

spooremplacement
De doorgaande ontwikkeling van de specificaties van het ETCS-systeem, gedefinieerd door telkens nieuwe CR’s en systeemversies, heeft tot gevolg dat het doel ervan, het grensoverschrijdend treinverkeer eenvoudiger en efficiënter te maken, nog in de toekomst ligt. (Foto ter illustratie) Ricardo Rail/ThinkStock

De recentste versie van de TSI CCS – oftewel de verplichte Europese eisen-set op gebied van treinbeveiliging – is bedoeld om grensoverschrijdend treinverkeer eenvoudiger en efficiënter te maken. Ricardo Certification organiseerde voor vakgenoten onlangs een seminar over deze ‘TSI CCS Update’.

De afkorting TSI CCS staat voor een Technical Specification for Interoperability, op het gebied van Control Command and Signalling, uitgave 2023. De TSI CCS bevat Europese regels voor ETCS (European Train Control System, onderdeel van ERTMS, het European Railway Traffic Management System).

Jerry Borger, lead assessor bij Ricardo Certification, verwoordt de betekenis van de nieuwe TSI CCS 2023 in de praktijk: “De TSI CCS biedt eigenlijk geen compleet eisenpakket voor het realiseren van een treinbeveiligingssysteem. Wel definieert die functies, prestaties en raakvlakken die bijdragen aan veiligheid en
interoperabiliteit. Hierbij worden de meeste eisen toegewezen aan het systeem in de trein (de zogenoemde on-board), zodat deze zonder onderbrekingen over landsgrenzen kan rijden. Voor de technische uitvoering van de infrastructuur biedt de TSI CCS meer ruimte voor flexibiliteit, om bestaande operationele processen en sein- en interlocking-systemen in verschillende lidstaten zoveel mogelijk te kunnen blijven gebruiken.”

Waar de vorige versie van de TSI CCS, uitgave 2016, nog drie verschillende eisensets of baselines hanteerde (BL2, BL3MR1 en BL3R2), kent de nieuwe TSI CCS er slechts één: baseline 4 (BL4). “Merk op, dat binnen deze ene BL4 onderscheid wordt gemaakt naar vier verschillende zogenoemde System Versions (2.1, 2.2, 2.3 en 3.0)”, zegt Borger. “De complexiteit van het parallel gebruik van deze versies neemt verder toe doordat het radiosysteem GSM-R, dat binnen ETCS gebruikt wordt om onder meer de stand van de seinen door te geven, in de komende jaren wordt vervangen door FRMCS (Future Railway Mobile Communication System).”

“Om de exacte functionaliteit van een ETCS infra- of treinsysteem te bepalen, is het echter niet alleen nodig de System Version te kennen, maar ook welke foutcorrecties, of Change Requests (CR), zijn geïmplementeerd. De inmiddels aanzienlijke lijst van CR’s wordt centraal bijgehouden door de ERA (European Railway Agency). Al met al betekent dat een flinke hoeveelheid theoretische combinaties, van ETCS-variaties in de infrastructuur met ETCS-variaties in de trein.”

Flinke puzzel

“Volgens de huidige inzichten leidt slechts een deel van deze combinaties in de praktijk tot een beveiligingssysteem waarbij het systeem in de trein en in de infrastructuur goed samenwerken”, gaat Borger verder. “Bij gestaag veranderende infrastructuur is het daardoor voor vervoerders niet alleen een flinke puzzel om te bepalen waar, wanneer en met welk materieel onder ETCS gereden kan worden, maar vergt het bovendien veel inspanning om tijdig de benodigde on-board-aanpassingen uit te (laten) voeren.”

De toepassing van de nieuwe TSI CCS is sinds de invoering ervan in augustus 2023 verplicht. “Maar zolang de onderliggende eisen (Subsets genoemd) nog niet compleet gepubliceerd zijn, wordt in de huidige ETCS inbouw- of ombouwprojecten veelal gebruik gemaakt van de overgangsregeling, die toestaat de inhoudelijke eisen uit vorige TSI CCS te volgen”, weet Borger.

“De doorgaande ontwikkeling van de specificaties van het ETCS-systeem, gedefinieerd door telkens nieuwe CR’s en systeemversies, heeft tot gevolg dat het doel ervan, het grensoverschrijdend treinverkeer eenvoudiger en efficiënter te maken, nog in de toekomst ligt. Tevens zullen de reeds geïnstalleerde systemen in de trein en in de infrastructuur regelmatig moeten worden aangepast aan de nieuwe specificaties.”

Noot van de redactie: Overigens werd tijdens het ERTMS Congres van ERA in Valenciennes door diverse stakeholders opgeroepen om voorlopig even geen nieuwe TSI’s en onderliggende specificaties uit te brengen, zodat alle EU-lidstaten zich eerst in alle rust kunnen concentreren op de uitrol van ERTMS.

Lees ook:

Ricardo Rail

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

De nieuwe TSI CCS 2023 in de praktijk | SpoorPro.nl

De nieuwe TSI CCS 2023 in de praktijk

spooremplacement
De doorgaande ontwikkeling van de specificaties van het ETCS-systeem, gedefinieerd door telkens nieuwe CR’s en systeemversies, heeft tot gevolg dat het doel ervan, het grensoverschrijdend treinverkeer eenvoudiger en efficiënter te maken, nog in de toekomst ligt. (Foto ter illustratie) Ricardo Rail/ThinkStock

De recentste versie van de TSI CCS – oftewel de verplichte Europese eisen-set op gebied van treinbeveiliging – is bedoeld om grensoverschrijdend treinverkeer eenvoudiger en efficiënter te maken. Ricardo Certification organiseerde voor vakgenoten onlangs een seminar over deze ‘TSI CCS Update’.

De afkorting TSI CCS staat voor een Technical Specification for Interoperability, op het gebied van Control Command and Signalling, uitgave 2023. De TSI CCS bevat Europese regels voor ETCS (European Train Control System, onderdeel van ERTMS, het European Railway Traffic Management System).

Jerry Borger, lead assessor bij Ricardo Certification, verwoordt de betekenis van de nieuwe TSI CCS 2023 in de praktijk: “De TSI CCS biedt eigenlijk geen compleet eisenpakket voor het realiseren van een treinbeveiligingssysteem. Wel definieert die functies, prestaties en raakvlakken die bijdragen aan veiligheid en
interoperabiliteit. Hierbij worden de meeste eisen toegewezen aan het systeem in de trein (de zogenoemde on-board), zodat deze zonder onderbrekingen over landsgrenzen kan rijden. Voor de technische uitvoering van de infrastructuur biedt de TSI CCS meer ruimte voor flexibiliteit, om bestaande operationele processen en sein- en interlocking-systemen in verschillende lidstaten zoveel mogelijk te kunnen blijven gebruiken.”

Waar de vorige versie van de TSI CCS, uitgave 2016, nog drie verschillende eisensets of baselines hanteerde (BL2, BL3MR1 en BL3R2), kent de nieuwe TSI CCS er slechts één: baseline 4 (BL4). “Merk op, dat binnen deze ene BL4 onderscheid wordt gemaakt naar vier verschillende zogenoemde System Versions (2.1, 2.2, 2.3 en 3.0)”, zegt Borger. “De complexiteit van het parallel gebruik van deze versies neemt verder toe doordat het radiosysteem GSM-R, dat binnen ETCS gebruikt wordt om onder meer de stand van de seinen door te geven, in de komende jaren wordt vervangen door FRMCS (Future Railway Mobile Communication System).”

“Om de exacte functionaliteit van een ETCS infra- of treinsysteem te bepalen, is het echter niet alleen nodig de System Version te kennen, maar ook welke foutcorrecties, of Change Requests (CR), zijn geïmplementeerd. De inmiddels aanzienlijke lijst van CR’s wordt centraal bijgehouden door de ERA (European Railway Agency). Al met al betekent dat een flinke hoeveelheid theoretische combinaties, van ETCS-variaties in de infrastructuur met ETCS-variaties in de trein.”

Flinke puzzel

“Volgens de huidige inzichten leidt slechts een deel van deze combinaties in de praktijk tot een beveiligingssysteem waarbij het systeem in de trein en in de infrastructuur goed samenwerken”, gaat Borger verder. “Bij gestaag veranderende infrastructuur is het daardoor voor vervoerders niet alleen een flinke puzzel om te bepalen waar, wanneer en met welk materieel onder ETCS gereden kan worden, maar vergt het bovendien veel inspanning om tijdig de benodigde on-board-aanpassingen uit te (laten) voeren.”

De toepassing van de nieuwe TSI CCS is sinds de invoering ervan in augustus 2023 verplicht. “Maar zolang de onderliggende eisen (Subsets genoemd) nog niet compleet gepubliceerd zijn, wordt in de huidige ETCS inbouw- of ombouwprojecten veelal gebruik gemaakt van de overgangsregeling, die toestaat de inhoudelijke eisen uit vorige TSI CCS te volgen”, weet Borger.

“De doorgaande ontwikkeling van de specificaties van het ETCS-systeem, gedefinieerd door telkens nieuwe CR’s en systeemversies, heeft tot gevolg dat het doel ervan, het grensoverschrijdend treinverkeer eenvoudiger en efficiënter te maken, nog in de toekomst ligt. Tevens zullen de reeds geïnstalleerde systemen in de trein en in de infrastructuur regelmatig moeten worden aangepast aan de nieuwe specificaties.”

Noot van de redactie: Overigens werd tijdens het ERTMS Congres van ERA in Valenciennes door diverse stakeholders opgeroepen om voorlopig even geen nieuwe TSI’s en onderliggende specificaties uit te brengen, zodat alle EU-lidstaten zich eerst in alle rust kunnen concentreren op de uitrol van ERTMS.

Lees ook:

Ricardo Rail

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.