Hoogeveen droomt van intercity-status

station Hoogeveen
Station Hoogeveen ontvangt momenteel alleen Sprinters. (Foto ter illustratie) Creative Commons/Fantaglobe

De ambitie van Hoogeveen om opnieuw een intercitystation te worden, staat hoog op de agenda van wethouder Roelof Bisschop. Hij heeft daar diverse redenen voor, volgens RTV Drenthe. Een ervan is het behoud van het verzekeringsbedrijf TVM voor Hoogeveen. De verzekeraar overweegt een verhuizing naar Zwolle.

Hoewel station Hoogeveen nooit officieel de status van intercitystation heeft gehad, stopten er tot enkele jaren geleden wel intercitytreinen richting de Randstad en Groningen. Dit veranderde toen de NS besloot de verbinding tussen Groningen en Zwolle te versnellen, wat resulteerde in het schrappen van de stop in Hoogeveen. Sindsdien moeten reizigers het doen met twee regionale stoptreinen per uur, terwijl de IC’s met 140 kilometer per uur voorbij flitsen.

Als het aan Bisschop ligt, komt daar spoedig verandering in. Hij heeft grootse plannen richting 2030. “Hoogeveen is dan weer een intercitystation en er stopt elke tien minuten een trein,” stelt hij in het bidbook om transportverzekeraar TVM voor de stad te behouden. Behalve om die wens – goed voor de werkgelegenheid in Hoogeveen – ziet Bisschop een intercitystation als essentieel voor de toekomstige groei van Hoogeveen. “We hebben de komende jaren een woningbouwopdracht voor 2000 huizen. Daar past niet alleen een intercitystation bij, daar hóórt een intercitystation bij,” aldus Bisschop.

NS-regiodirecteur Maarten Haverkamp zegt tegen RTV Drenthe de wens van de Hoogeveense wethouder te begrijpen, maar wijst op de eerdere besluitvorming om de reistijd tussen Groningen en Zwolle te verkorten. “Daarvoor heeft ProRail vorig jaar de bochten bij Hoogeveen en het station voor miljoenen aangepakt, zodat intercity’s hier niet met 80 maar met 140 kilometer per uur door kunnen rijden. Dat gaan we niet terugdraaien. Onze planners werken met seconden en halve minuten om alle aansluitingen in Zwolle en Groningen te halen. Als wij later in Groningen aankomen, vallen die aansluitingen als een kaartenhuis in elkaar.” Hetzelfde geldt voor het knooppunt Zwolle, waar aansluitingen op andere treinen en bussen cruciaal zijn.

Tekst gaat door na afbeelding

Beilen IC
Een IC rijdt door Beilen, net ten noorden van Hoogeveen (Rob Dammers/Flickr)

Arriva staat te trappelen

Dan maar die extra intercity’s waar al zo lang over wordt gesproken, vindt Bisschop. “Er rijden nu twee intercity’s per uur in beide richtingen tussen Groningen en Zwolle. Als er een derde en een vierde intercity bij komen, dan kunnen die wel stoppen in Hoogeveen.” Voor Haverkamp is dat wél een optie, omdat deze extra treinen niet per se aansluitingen hoeven te halen op regionale treinen in Zwolle en Groningen. Vervoersgedeputeerde Henk Jumelet van de provincie Drenthe ondersteunt dit idee en lobbyt mee.

Echter, de derde en vierde intercity zijn nog niet opgenomen in de nieuwe concessie en staan dus tot 2033 niet in het spoorboekje van NS. Haverkamp laat dit gevecht over aan Den Haag en de noordelijke provincies. Mocht de NS niet kunnen leveren, dan ziet Jumelet een mogelijkheid voor andere vervoerders, zoals Arriva, om de diensten over te nemen. Arriva staat te trappelen om de dienst te rijden en zelfs de stoptreinen van NS te vervangen met extra spits-sneltreinen. Dat kan evenwel alleen als NS daar toestemming voor zou geven, aangezien die verbinding is opgenomen in de hoofdrailnetconcessie.

Maar zelfs dan… ProRail stelt dat het technisch weliswaar mogelijk is om meer intercity’s te laten stoppen, maar wijst ook op de flessenhals bij Meppel. De eerste plannen om dit op te lossen worden in het najaar verwacht, maar het zal naar verwachting nog negen jaar duren voordat deze zijn gerealiseerd. Het is derhalve niet uitgesloten dat er ooit weer intercity’s op station Hoogeveen gaan stoppen, maar of dat voor de door Bisschop beloofde ‘deadline’ van 2030 is, dat valt ernstig te betwijfelen.

Lees ook:

Auteur: Jeroen Baldwin

Jeroen Baldwin is journalist en chef redactie van SpoorPro.nl

3 reacties op “Hoogeveen droomt van intercity-status”

Rudolf Fabrie|10.07.24|11:20

Vergeet het maar

Marc Busio|10.07.24|11:39

Is de titel door het gebruik van het werkwoord ‘dromen’ niet een tikkeltje ironisch gekozen. Zo ja, dan heb ik daar alle begrip voor want de wens is gewoon onrealistisch. Voor tientallen miljoenen Euro’s is die bocht bij Hoogeveen aangepast om de intercitytreinen er sneller te kunnen laten rijden en dan zouden ze er nu juist weer moeten gaan stoppen. Pak je nu de sprinter naar Zwolle dan stopt die alleen in Meppel: duurt de reis dan echt zoveel langer?

A C F Sierts|10.07.24|13:40

Dit issue is 10 jaar terug al opgelost. De oplossing heet ICregio. Vervang de sprinterdienst Gn-Zl (2x p/u) door een tot Zwolle overal stoppende IC. Vanaf Zwolle rijdt ie door als ‘echte’. IC naar Lelystad – Almere etc. Voor Zwolle betekent dit eindelijk een kwartiers-IC richting Randstad, iets wat veel kleinere stations als Dv & Apd allang hebben.

NS wilde er niet aan. Past niet in hun starre productconcept. NS kiest de vlucht vooruit: 6 treinen Gn-Zl – in de hele verre toekomst. Ooit…

Reageer ook

U bent ingelogd als ""

Indien dit onjuist is, kunt u uitloggen.

Nog maximaal tekens

Hoogeveen droomt van intercity-status | SpoorPro.nl

Hoogeveen droomt van intercity-status

station Hoogeveen
Station Hoogeveen ontvangt momenteel alleen Sprinters. (Foto ter illustratie) Creative Commons/Fantaglobe

De ambitie van Hoogeveen om opnieuw een intercitystation te worden, staat hoog op de agenda van wethouder Roelof Bisschop. Hij heeft daar diverse redenen voor, volgens RTV Drenthe. Een ervan is het behoud van het verzekeringsbedrijf TVM voor Hoogeveen. De verzekeraar overweegt een verhuizing naar Zwolle.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. 

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Jeroen Baldwin

Jeroen Baldwin is journalist en chef redactie van SpoorPro.nl

3 reacties op “Hoogeveen droomt van intercity-status”

Rudolf Fabrie|10.07.24|11:20

Vergeet het maar

Marc Busio|10.07.24|11:39

Is de titel door het gebruik van het werkwoord ‘dromen’ niet een tikkeltje ironisch gekozen. Zo ja, dan heb ik daar alle begrip voor want de wens is gewoon onrealistisch. Voor tientallen miljoenen Euro’s is die bocht bij Hoogeveen aangepast om de intercitytreinen er sneller te kunnen laten rijden en dan zouden ze er nu juist weer moeten gaan stoppen. Pak je nu de sprinter naar Zwolle dan stopt die alleen in Meppel: duurt de reis dan echt zoveel langer?

A C F Sierts|10.07.24|13:40

Dit issue is 10 jaar terug al opgelost. De oplossing heet ICregio. Vervang de sprinterdienst Gn-Zl (2x p/u) door een tot Zwolle overal stoppende IC. Vanaf Zwolle rijdt ie door als ‘echte’. IC naar Lelystad – Almere etc. Voor Zwolle betekent dit eindelijk een kwartiers-IC richting Randstad, iets wat veel kleinere stations als Dv & Apd allang hebben.

NS wilde er niet aan. Past niet in hun starre productconcept. NS kiest de vlucht vooruit: 6 treinen Gn-Zl – in de hele verre toekomst. Ooit…

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.