Kosten voor verbouwing Lelylaan bijna verdubbeld

Lelylaan
De kosten voor de aanpak van Amsterdam Lelylaan lopen op Sneeuwvlakte/Wikimedia Commons

Vervoerregio Amsterdam zet nog eens 18,6 miljoen euro opzij om de verbouwing van station Lelylaan te bekostigen. Dat is nodig omdat de verwachte kosten van het project gestegen zijn tot 130 miljoen – een verdubbeling ten opzichte van eerdere schattingen. Het is nog niet duidelijk hoeveel andere partijen bijdragen.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. 

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Alexander Molendijk

Redacteur van SpoorPro en RailTech.

6 reacties op “Kosten voor verbouwing Lelylaan bijna verdubbeld”

Marc Busio|10.07.24|11:11

Er gewoon helemaal van afzien zou natuurlijk ook kunnen. Op deze manier blijf je jezelf gewoon uitleveren aan de bouwsector. Die kan gewoon vragen wat ze wil: de bestuurders blijven toch wel betalen want ze vinden het ov toch zo belangrijk.

Rudolf Fabrie|10.07.24|11:19

Waarom lopen alle projecten in de spoorwegsector financieel gigantisch uit de klauwen? Te veel ambities, slechte planning?

Rudolf Fabrie|10.07.24|11:20

Is er wel eens een spoorwegproject dat financieel niet uit de klauwen loopt?

Marc Busio|10.07.24|14:22

@Rudolf Fabrie Waarom lopen alle projecten in de spoorwegsector financieel gigantisch uit de klauwen? Antwoord: Gebrek aan concurrentie. Het is iedere keer een ‘Nederlands Onderonsje’ waardoor elke prijsprikkel ontbreekt. Oplossing: een paar jaar geen nieuwe projecten en dan zal blijken dat de prijzen wel wat lager kunnen.

A C F Sierts|12.07.24|07:51

@ Marc : dat is al geprobeerd. Het resultaat liet zich raden. De conclusie is simpel: er is geen echte markt, dus zogenaamde marktwerking leidt tot hogere prijzen en lagere prestaties. Laat dat nou precies de reden zijn waarom NS vroeger de essentiele kennis zelf in huis had en zelf ontwikkelde. Alleen standaardbouw werd uitbesteed. Denk je dat NS gek was?

Maar ja, er waren een stelletje ambtenaren en consultants die het beter wisten. Bij de HSL-Zuid zouden ze het wel ff laten zien….

A C F Sierts|12.07.24|08:06

@ Rudolf Fabrie: jazeker, die zijn er. Zowel Betuweroute als Hanzelijn waren serieus te vroeg klaar, hielden beide ruim 100 miljoen over en – hou je vast – ERTMS werkte meteen goed! Rara hoe kan dat ?

Ik weet er nog wel een paar. En jazeker: ook kleine spoorprojecten met kleine budgetten. Belangrijkste kenmerk: er is 1 persoon die zich echt verantwoordelijk voelt, en als een bok op een haverkist er bovenop zit. Het omgekeerde zie je nog veel sterker: ERTMS, Ombouw Hoekselijn, Tram TU Delft, …

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.