Arriva erkent problemen met ‘onbetrouwbare’ Drielandentrein

Drielandentrein
De Drielandentrein arriveert op station Maastricht Alexander Molendijk/SpoorPro

Reizigersorganisatie Rover beklaagt zich over de volgens hen teleurstellende prestaties van de Drielandentrein. Op de internationale treinverbinding zouden reizigers regelmatig geconfronteerd worden met vertragingen en uitval. Arriva erkent de problemen en zegt hard te werken aan oplossingen.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. 

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Alexander Molendijk

Redacteur van SpoorPro en RailTech.

3 reacties op “Arriva erkent problemen met ‘onbetrouwbare’ Drielandentrein”

Marc Busio|29.08.24|10:29

Die prestaties zijn al ruim vijf jaar bedroevend, maar zijn nu weer onder de aandacht gekomen omdat Arriva enthousiast de media opzocht toen ze eindelijk tussen Maastricht en Luik kon gaan rijden en het ook een ´echte´ drielandentrein werd. Voor tientallen miljoenen euro´s is het spoor tussen Heerlen en Herzogenrath verdubbeld en van bovenleiding voorzien met als triest eindresultaat dat de betrouwbaarheid van de dienstregeling veel slechter is dan destijds onder Euregiobahn met haar dieseltjes.

A C F Sierts|30.08.24|13:33

Zoals al eerder gemeld, is een kostbare en veel tijd kostende ‘opknip’ van spoor 4 in Heerlen volstrekt overbodig. Treindienstleiders kunnen nu al de 2e trein op spoor 4 binnennemen mbv seinbeeld Geel Knipper oftewel ‘rijden op zicht’.
Waarom moeilijk, duur & traag doen als het snel, simpel en voordelig kan ?

A C F Sierts|30.08.24|14:56

@ Marc Busio:

Klein maar belangrijk detail – alleen op Heerlen-Landgraaf is er dubbelspoor gerealiseerd. Landgraaf-Herzogenrath is nog enkelspoor zonder passeeroptie. De treinen kruisen echter uitgerekend in Herzogenrath, en dat zorgt ervoor dat ook kleine vertragingen meteen ‘terugtikken’ in de tegenrichting EN er geen ruimte is voor cargo – die er wel rijdt.
Het korte grensstukje Haanrade – Herzogenrath zou daarom zsm verdubbeld moeten worden. De ruimte is er en de kosten zijn beperkt.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.