Staatssecretaris Jansen schuift met geld voor extra onderhoud aan spoor

werkzaamheden aan het spoor
Er is de komende jaren veel extra geld nodig voor onderhoud en renovatie van de Nederlandse infrastructuur. Jeroen Baldwin/SpoorPro

Staatssecretaris Chris Jansen van Infrastructuur en Waterstaat heeft 885 miljoen euro vrijgemaakt voor extra onderhoud aan de spoorwegen. Dat is te zeggen: hij heeft het uit het Mobiliteitsfonds gehaald en doorgeschoven naar de ‘post’ BKN Spoor. Dit geld was oorspronkelijk bedoeld voor nieuwe spoorprojecten. Dat meldt Jansen in een brief aan de Tweede Kamer.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. 

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Jeroen Baldwin

Jeroen Baldwin is journalist en chef redactie van SpoorPro.nl

3 reacties op “Staatssecretaris Jansen schuift met geld voor extra onderhoud aan spoor”

Patrick EHV|08.10.24|14:41

We zien nu ProRail het mobiliteitsbudget van Nederland opeten. Zij heeft meer geld nodig voor onderhoud, terwijl nieuwe spoorprojecten moeite hebben door hoge kosteninschattingen (zie Lelylijn). Is er nog geld om Nederland verder te verbeteren? Krijg Nederland nog waar haar mobiliteitsbudget?

Marc Busio|08.10.24|16:58

Een uitstekende beslissing: de treinreiziger heeft niets aan nieuwe spoorlijnen die er pas over tien of vijftien jaar liggen als het bestaande spoor niet het noodzakelijke onderhoud krijgt.

Patrick EHV|09.10.24|09:32

Achteraf gezien had de Lelylijn er lang moeten ligggen. Dan was de verbinding naar het noorden robuuster en had men geen probleem gehad in Meppel. Ook was het onderhoud aan de oude lijn minder een probleem geweest. Regeren is vooruitzien, en met kortzichtig beleid snijd je jezelf in de vingers, blijkt.

Laat het geld voor onderhoud ook zijn voor kostenverlagende innovaties, bijvoorbeeld het gebruik van drones voor inspectie. Dat verdient zich wel terug, juist bij een groter spoornetwerk.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Staatssecretaris Jansen schuift met geld voor extra onderhoud aan spoor | SpoorPro.nl

Staatssecretaris Jansen schuift met geld voor extra onderhoud aan spoor

werkzaamheden aan het spoor
Er is de komende jaren veel extra geld nodig voor onderhoud en renovatie van de Nederlandse infrastructuur. Jeroen Baldwin/SpoorPro

Staatssecretaris Chris Jansen van Infrastructuur en Waterstaat heeft 885 miljoen euro vrijgemaakt voor extra onderhoud aan de spoorwegen. Dat is te zeggen: hij heeft het uit het Mobiliteitsfonds gehaald en doorgeschoven naar de ‘post’ BKN Spoor. Dit geld was oorspronkelijk bedoeld voor nieuwe spoorprojecten. Dat meldt Jansen in een brief aan de Tweede Kamer.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. 

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Jeroen Baldwin

Jeroen Baldwin is journalist en chef redactie van SpoorPro.nl

3 reacties op “Staatssecretaris Jansen schuift met geld voor extra onderhoud aan spoor”

Patrick EHV|08.10.24|14:41

We zien nu ProRail het mobiliteitsbudget van Nederland opeten. Zij heeft meer geld nodig voor onderhoud, terwijl nieuwe spoorprojecten moeite hebben door hoge kosteninschattingen (zie Lelylijn). Is er nog geld om Nederland verder te verbeteren? Krijg Nederland nog waar haar mobiliteitsbudget?

Marc Busio|08.10.24|16:58

Een uitstekende beslissing: de treinreiziger heeft niets aan nieuwe spoorlijnen die er pas over tien of vijftien jaar liggen als het bestaande spoor niet het noodzakelijke onderhoud krijgt.

Patrick EHV|09.10.24|09:32

Achteraf gezien had de Lelylijn er lang moeten ligggen. Dan was de verbinding naar het noorden robuuster en had men geen probleem gehad in Meppel. Ook was het onderhoud aan de oude lijn minder een probleem geweest. Regeren is vooruitzien, en met kortzichtig beleid snijd je jezelf in de vingers, blijkt.

Laat het geld voor onderhoud ook zijn voor kostenverlagende innovaties, bijvoorbeeld het gebruik van drones voor inspectie. Dat verdient zich wel terug, juist bij een groter spoornetwerk.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.