Directeur EU Agency for Railways spreekt op SpoorPro ERTMS Congres

Europees ERTMS-baas De Bosschere: ‘Er is een concreet plan, dat stemt me gelukkig’

Jo de Bosschere
Jo de Bosschere, hier in zijn tijd bij Infrabel, is het hoofd van ERTMS bij ERA. Benjamin Brolet/Infrabel

ERTMS-directeur van de Europese Unie Jo De Bosschere kijkt uit naar 22 oktober aanstaande. “Mooi om al mijn Nederlandse vrienden in de spoorsector weer te ontmoeten”, zegt hij. “En nog mooier is dat we een mooi onderwerp hebben om samen over uit te weiden: de herijkte uitrol van ERTMS. Ik zie dat zeer positief in.”

In juni spraken we De Bosschere al eens, nadat we hem hadden zien optreden tijdens het jaarlijkse ERTMS-congres van de European Union Agency for Railways (ERA) in Valenciennes. De Vlaming stelde bij die gelegenheid te hopen dat Nederland de tijd van denken eens zou verruilen in de tijd van doen. Hij lacht. “En zie! Er is weer een concreet plan. De eerste tranche van de herijkte uitrol is bekend, alsook het proefbaanvak. En binnen die plannen valt het traject Kijfhoek-Belgische grens. Dat stemt me gelukkig.”

De Bosschere reist over twee weken met veel plezier af naar Amersfoort, om zich daar met de volledige Nederlandse spoorwereld te onderhouden over de uitrol van ERTMS in Europa. “Ik zie uitstekende ontwikkelingen”, zegt hij. “Niet alleen in Nederland, ook in andere landen. Ik denk dat het allemaal nog een flinke boost kan krijgen zodra Matthias Ruete – Europees Coördinator voor ERTMS en TEN-T – aan de slag gaat met zijn nationale ERTMS-coördinatoren. Die worden nog dit jaar aangesteld. Dat gaat iedereen vooruit helpen.”

De ‘Head of the ERTMS and Telematics Applications Unit’ bij het spoorwegbureau van de Europese Unie, zoals zijn functie precies luidt, ziet dat de uitrol van ETCS maar mondjesmaat op gang komt. “Het is heel verschillend”, zegt hij. “Dat komt ook door de heel verschillende omstandigheden van de landen en hun spoorareaal. En de keuzes waar de landen voor staan. In sommige landen moest er echt iets gebeuren qua treinbeveiliging, omdat er gewoonweg te veel ongelukken gebeurden. Je ziet dat daar sneller actie is of wordt ondernomen. In andere landen, zoals Nederland, is die noodzaak minder hoog.”

Als De Bosschere op zijn praatstoel zit, is hij niet meer te stoppen. Hij heeft nog heel wat te vertellen, bijvoorbeeld over TSI CSS en cybersecurity in combinatie met ERTMS. Maar dat… bewaren we voor het congres!

Wil je ook meedenken, meepraten en al je prangende vragen stellen aan dé kopstukken van het Europese en Nederlandse ERTMS-programma, zorg dan dat je erbij bent op 22 oktober, in de Eenhoorn te Amersfoort. Er zijn nog enkele plaatsen beschikbaar, dus schrijf je snel in!

Lees ook:

Auteur: Jeroen Baldwin

Jeroen Baldwin is journalist en chef redactie van SpoorPro.nl

1 reactie op “Europees ERTMS-baas De Bosschere: ‘Er is een concreet plan, dat stemt me gelukkig’”

Patrick EHV|09.10.24|13:14

In Nederland is de noodzaak (gelukkig) minder hoog vanuit veiligheidsoogpunt, dus gaat er niemand dood. Maar vanuit capaciteitsoogpunt is er wel meer noodzaak: op sommige trajecten past de dienstregeling nog maar net.

Ook zou men moeten kijken hoe de kosten omlaag kunnen: die implementatiekosten en de operationele kosten. En uiteindelijk hoe de kosten per reizigerskilometer verlaagd kunnen worden, zodat het spoor betaalbaar en concurrentieel blijft.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.