Arriva sleept concessie Stadsregio Arnhem – Nijmegen in de wacht

Arriva-trein op station Arnhem
Een Arriva-trein op station Arnhem; het rood en wit maakt plaats voor paars met groen en wit, volgens de RRReis-huisstijl. Creative Commons/PvL

Arriva heeft de aanbesteding Achterhoek Rivierenland gewonnen. De Amerikaanse vervoerder – Arriva werd vorig jaar door Deutsche Bahn verkocht aan investeringsmaatschappij I Squared Capital – mag de komende jaren (maximaal 17) door blijven rijden met de treinen en bussen in de Achterhoek en Rivierenland. Vandaag maakte de provincie Gelderland bekend dat het ov-contract met een waarde van ruim 2 miljard in dit concessiegebied aan Arriva is gegund.

Sinds 2010 rijden er Arriva-bussen rond in de Achterhoek en al sinds 2003 in Rivierenland. Vanaf 2012 kwamen daar de treinen bij. Vanaf 2025 komen daar ook nog de negen treinen van de voormalige concessie Arnhem – Nijmegen bij. Arriva stelt in een persbericht vol goede moed uit te kijken naar de komende jaren en zet de huidige manier van werken door. “We hebben er super veel zin in en zetten ons beste beentje voor om zoveel mogelijk reizigers via het ov te verbinden met stad en platteland. We zijn er klaar voor”, zegt regiodirecteur Annemarie Hoogeveen.

Bij de treinenvloot vindt een flinke metamorfose plaats. De huidige rode treinen gaan rijden in de RRReis-huisstijl en worden paars met groen en wit. Ook komen er toiletten in alle treinen en krijgen de treinen een algehele upgrade, met onder meer een nieuw interieur en een nieuw reisinformatiesysteem. De huidige busvloot wordt vanaf de start van de nieuwe concessie voor een groot deel vervangen voor nieuwe, elektrische bussen. Deze comfortabele bussen worden uitgevoerd in de RRReis-huisstijl.

Arriva sluit met haar aanbieding naadloos aan op de hoofdopgaven die door de provincie zijn uitgevraagd, zo moge blijken uit de gunning van de aanbesteding. Die hoofdopgaven worden gevormd door het verbeteren van de bereikbaarheid, het benutten van de kansen in de regio’s en het verhogen van de duurzaamheid van het ov in Achterhoek-Rivierenland. De nieuwe concessieperiode gaat vanaf december 2025 in.

Lees ook:

Auteur: Jeroen Baldwin

Jeroen Baldwin is journalist en chef redactie van SpoorPro.nl

Reageer ook

U bent ingelogd als ""

Indien dit onjuist is, kunt u uitloggen.

Nog maximaal tekens