Provincie zet Eindhoven op het spoor richting station bij Eindhoven Airport
De Noord-Brabantse politiek – gezeteld in ‘s-Hertogenbosch – gooide het balletje op. Een motie van JA21 om een onderzoek te starten naar de haalbaarheid van een treinstation bij Eindhoven Airport werd aangenomen en het verzoek daartoe wordt nu bij het Rijk neergelegd. In de gemeenteraad van Eindhoven roept het voornemen van de provinciale politiek vooral nog vraagtekens op.
Wilt u dit artikel lezen?
Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.
Bent u al abonnee?
Eindhoven CS heeft een uitstekende busverbinding met het vliegveld, waar grote delen van de stad van meeprofiteren. Een nieuw station Eindhoven Airport betekent nog altijd dat je een bus zult moeten pakken om er te komen, maar ook dat veel reizigers eerst over moeten stappen op een sprintertrein die daar stopt. Uiteindelijk zal de reistijdwinst minimaal zijn en daarmee de grote investering niet gerechtvaardigd. Bovendien, de bussen zijn comfortabel, elektrisch en rijden vaak vier keer per uur.
Station Acht stond jarenlang voor 2028 op de planning, maar is sinds Covid daar van verdwenen. Een nodige aanvulling, want Eindhoven heeft maar 2 stations voor 250.000 inwoners (die bij het stadion is geen echt station/niet gebruikt)
Het VVD-idee in de raad van een station op het vliegveld is niet realistisch en werkt vertragend in de aanleg. Beste is om perroneilanden aan te leggen bij Anthony Fokkerweg, waar nu al HOV naar Eindhoven Airport wordt aangelegd (ook nodig voor nieuwe ASML campus).