OR ProRail verbolgen over herstructuringsplannen Dijksma
De ondernemingsraad (OR) van ProRail heeft zijn onvrede geuit over de plannen van staatssecretaris Sharon Dijksma van Infrastructuur en Milieu om de leiding over te nemen bij de spoorbeheerder. Dat blijkt uit een brief van vice-voorzitter Frank Barel en secretaris Maarten Pijnacker Hordijk van de OR.
Wilt u dit artikel lezen?
Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.
Bent u al abonnee?
Triest dat de OR zich zo voor het karretje van een volstrekt disfunctionerende leiding heeft laten spannen. Immers, vooral in de leiding gaan/moeten eindelijk eens, koppen rollen en die laag van het bedrijf is traditioneel niet vertegenwoordigd in een OR.
Wie ons en de situatie een beetje kent weet dat wij ons voor geen enkel karretje laten spannen. En dat momenteel vrijwel de gehele top van ProRail vernieuwd is. Lees even onze brief.
Ik vond die brief geweldig: to the point en helemaal waar.
Wie een beetje de situatie kent zal ook beseffen dat rollende koppen niets oplossen. Een weloverwogen herstructurering, inclusief betere balans tussen politiek en uitvoering en met voldoende tijd om dat uit te voeren, werkt beter.
Algemeenheden over een OR die achter de leiding aanloopt voegen helemaal niets toe.
Het ongenoegen betreffende de stompzinnigheid om het Fyra debacle aan Prorail te liëren is helder. Mede als het gevalletje BOV reeksen.
Als treindienstleider snap ik alleen niet waarom een migratie richting overheid een gotspe is, of zou kunnen zijn. Een vrije marktwerking is immers niet van toepassing gezien ons spoormonopolie.
Waar het ons als Prorail altijd al aan ontbrak was een goed geoliede PR-machine. Iemand die aan de buitenwereld de ons aangerekende pijnpunten duidelijk weerlegt.
De hele oorzaak van het spoor debakel is de opdeling van de NS, nu is iedereen er alleen maar op uit om geld te verdienen en de dienstverlenende taak van de spoorwegen van personenvervoer is totaal naar de achtergrond verdwenen.En waar komt dit alles vandaan? juist bij de toenmalige regering met o.a Jorritsma en Zalm, die dachten hun zakken te gaan vullen met een eventuele beursgang onder het mom van europese wetten en concurentie. Terug naar één bedrijf met werknemers met een spoorhart.
‘Terug naar één bedrijf met werknemers met een spoorhart’: Fred Bompa, bedoel je dan dat alle ordegrootte 9 personenvervoerders, 19 goederenvervoerders en 9 overige vervoerders zoals spooraannemers samengaan en fuseren met de infrabeheerder ProRail?
Maarten, wat snap je niet aan één bedrijf ? niks prutsrail, gewoon met mensen die wel verstand van zaken hebben, terug naar de NS zoals die was met wat meer controle op de uitgaven.
Fred, leg eens uit waarom “terug naar de NS” de door jou genoemde “verstand-van-zaken”-problemen ineens zou oplossen? Een directie die zelf al geen oliebol verstand heeft van treinen, zou ineens wel de goeie koers voor infra weten?
Volgens mij goochel jij (en met jou vele anderen) twee fundamenteel verschillende zaken doorelkaar, namelijk:
A. de door de EU gevraagde scheiding tussen exploitatie&infra, en
B. de door de directie zelfbedachte (!) uitplaatsing van heel veel infrakennis door de verkoop van ingenieursburo & spooronderhoud.
Het is overduidelijk verandering B die het Prutsrail-syndroom heeft veroorzaakt. A stelt in feite niet veel voor, want vroeger was Weg & Werken intern ook al een aparte toko.
@Maarten: je reactie gaat IMHO niet serieus in op het geloofsartikel wat er achter de reactie van Fred zit, en dat is het geloof van “vroeger was alles beter, dus terug naar vroeger -> draai splitsing exploitatie-infra terug”.
Tegen dergelijke dwaalleer helpt alleen het benadrukken van de feiten zoals ze zijn.
@Maarten en Arco: Jullie hebben duidelijk niet door wat ik hier bedoel, “vroeger” had je o.a onderhoudspersoneel wat daadwerkelijk onderhoud pleegde en niet halfbakken want je was een onderdeel van de NS en had samen één doel, het rijden van treinen en de infra zoveel mogelijk beschikbaar houden. Na de “privatisering”is iedere toko alleen maar op zijn Eigen belang/voordeel gericht nl geld verdienen. een bedrijf waar mensen zich niet bij betrokken voelen gaat nooit werken.