ChristenUnie: houd ruimte vrij voor spoorlijn Utrecht-Breda
![](https://www.spoorpro.nl/wp-content/uploads/2015/08/Spoor-rails-station-Breda-1024x768.jpg)
De ChristenUnie wil dat er bij de bouw van nieuwe bruggen over de snelweg A27 ruimte vrijgehouden wordt voor de aanleg van de spoorlijn Utrecht-Breda. De komende vijf jaar worden de Hagesteinsebrug, de Merwedebrug en de Keizersveerbrug geheel vernieuwd. De ChristenUnie wil dat deze bruggen worden uitgevoerd met extra ruimte voor een toekomstige spoorlijn Utrecht-Breda.
Wilt u dit artikel lezen?
Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.
Bent u al abonnee?
Ik heb in het verleden brieven gestuurd over de opheldering van de toekomstige spoorlijn UT-BD jaar of 5 geleden. Maar volgens de overheid was er namelijk geen geld voor, voor een extra rechtstreekse spoorlijn. Er was ook een optie om de Fyra te laten rijden, maar ook dat leek toen van de baan. En nu komt dit onderwerp weer naar boven drijven. Ik snap zowel de overheid als de spoorbedrijven niet meer!
Een prima idee.
Voor velen nu nog niet denkbaar, over 20(?) jaar niet meer weg te denken.
Goed punt van de ChristenUnie, Utrecht-Breda, ook wel de missende link in het nederlandse spoornet zal er vroeg of laat toch komen. De HSL kon ook niet “uit” en nieuw asfalt vaak ook niet. Maar bij nieuw spoor word vaak verwezen naar de kosten baten en laat men de bredere economische impact en toename mobiliteit op lange termijn achterwegen.
Mocht de extra ruimte op de bruggen niet voor spoor benut worden dan kan het altijd nog voor nog meer asfalt of de hyperloop wanneer die komt.