ProRail en NS willen in debat met machinist over zelfrijdende trein

Directeur Pier Eringa van ProRail tijdens de Dag van de Rail

ProRail-directeur Pier Eringa en NS-directeur Roger van Boxtel willen het gesprek aangaan met machinisten over zelfrijdende treinen. Ze gaven tijdens de Dag van de Rail aan dat het in de hoofden van machinisten misschien nog ver weg lijkt, maar dat ook Nederland hier op termijn mee zal starten. Dat betekent volgens hen niet dat de machinist van de trein gaat verdwijnen, maar dat het voertuig op delen van een traject de besturing zal overnemen. Dat zou bijvoorbeeld kunnen bij de aankomst op complexe stations.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. 

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is journalist van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

1 reactie op “ProRail en NS willen in debat met machinist over zelfrijdende trein”

Arco Sierts|23.06.17|00:43

De enige reden dat het spoormanagement op dit punt eindelijk uit stand winterslaap is geworden, is omdat de auto al automatisch wordt. En dan is het toch wel redelijk absurd dat je dat als NL-spoorsector niet zou kunnen.
Het laat vooral de lichtjarenachterstand van de sector zien. Er hadden al jarenlang automatische pendels kunnen rijden tussen Hollands Spoor en Den Haag Centraal. Of Ypenburg-Centraal. Of Zaandam-Schiphol. Of een ander traject zonder gelijkvloerse overwegen.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

ProRail en NS willen in debat met machinist over zelfrijdende trein | SpoorPro.nl

ProRail en NS willen in debat met machinist over zelfrijdende trein

Directeur Pier Eringa van ProRail tijdens de Dag van de Rail

ProRail-directeur Pier Eringa en NS-directeur Roger van Boxtel willen het gesprek aangaan met machinisten over zelfrijdende treinen. Ze gaven tijdens de Dag van de Rail aan dat het in de hoofden van machinisten misschien nog ver weg lijkt, maar dat ook Nederland hier op termijn mee zal starten. Dat betekent volgens hen niet dat de machinist van de trein gaat verdwijnen, maar dat het voertuig op delen van een traject de besturing zal overnemen. Dat zou bijvoorbeeld kunnen bij de aankomst op complexe stations.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. 

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is journalist van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

1 reactie op “ProRail en NS willen in debat met machinist over zelfrijdende trein”

Arco Sierts|23.06.17|00:43

De enige reden dat het spoormanagement op dit punt eindelijk uit stand winterslaap is geworden, is omdat de auto al automatisch wordt. En dan is het toch wel redelijk absurd dat je dat als NL-spoorsector niet zou kunnen.
Het laat vooral de lichtjarenachterstand van de sector zien. Er hadden al jarenlang automatische pendels kunnen rijden tussen Hollands Spoor en Den Haag Centraal. Of Ypenburg-Centraal. Of Zaandam-Schiphol. Of een ander traject zonder gelijkvloerse overwegen.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.