Tweede Kamer wil gebruik wegwerpbekers op stations verminderen
Het aantal gebruikte koffiebekers op stations moet omlaag. De Tweede Kamer heeft dinsdag een motie daartoe aangenomen van 50Plus en Partij voor de Dieren. In de motie wordt het kabinet verzocht om afspraken te maken met grote koffieketens om het gebruik van wegwerpbekers te verminderen. Deze bekers zijn moeilijk te recyclen omdat de kartonnen bekers aan de binnenkant bedekt zijn met een soort plastic laagje.
In de motie wordt verwezen naar een proef waarmee 35 Starbucks-filialen in Londen in februari zijn gestart. Ook Engeland kampt met een overschot koffiebekers. Klanten die geen eigen beker bij zich hebben, moeten 5 pence (0,06 euro) extra betalen voor hun koffie. Hebben ze wel een eigen herbruikbare beker, krijgen ze 25 pence (0,26 euro) korting.
Initiatief
Ook in Nederland is een voorbeeld van een soortgelijk initiatief te vinden. NS en ProRail zijn in 2016 een proef gestart waarbij klanten die een eigen beker meebrengen 25 cent minder betalen voor hun koffie. Op Nederlandse stations worden elk jaar 22 miljoen koppen koffie verkocht.
“Op stations wordt dagelijks duizenden kilo’s afval geproduceerd,” zegt Kamerlid Frank Wassenberg (PvdD). “Dat moet minder en dat kan door simpele gedragsveranderingen, zoals het meenemen van een eigen beker. NS en ProRail zijn op de goede weg, koffieketens worden langzaam wakker maar de ambities kunnen een stuk scherper.”
Ambitieuze afspraken
Naar aanleiding van de aangenomen motie van PvdD en 50Plus gaat staatssecretaris Stientje van Veldhoven van Infrastructuur en Waterstaat afspraken maken met NS, ProRail en grote koffieketens om het aantal gebruikte koffiebekers sneller en verder terug te brengen. De precieze inhoud van deze afspraken is onbekend.
Wilt u dit artikel lezen?
Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.
Bent u al abonnee?
Een extra voordeel wat meer zelf-meegebrachte koffiekoppen/-bekers zal hebben, is dat er ook in de treinen minder bekers als afval worden achtergelaten. Dat is een meevaller. De tegenvallers in de trein blijven helaas voorlopig: te veel en veel te kleine afvalbakjes, die bovendien veel te laag (want ongezond voor schoonmakers) zijn geplaatst. Waar blijft het NS initiatief om op een normale manier met vervuilers en schoonmakers om te gaan. Voorbeelden zijn te zien in alle omringende landen….