D66 komt met actieplan voor personeelstekort spoorsector
D66 heeft een actieplan opgesteld om de spoorsector van meer personeel te voorzien. Volgens de politieke partij dreigt er namelijk een tekort aan vakmensen te ontstaan. Het actieplan ‘Denderende banen op het spoor!’ is woensdag aangeboden aan staatssecretaris Stientje van Veldhoven van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.
Wilt u dit artikel lezen?
Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.
Bent u al abonnee?
Lijkt mij dat de genoemde maatregelen niet het resultaat zullen brengen.
Op de werkvloer is allang bekend waarom het zo moeilijk is nieuw personeel aan te trekken.
De vele nachtdiensten in combinatie met storingsdiensten zorgen ervoor dat iedere nieuwe medewerker afhaakt.
Zorg ervoor dat dat veranderd. Maak de veiligheidsmaatregelen weer werkbaar zodat er meer overdag gewerkt kan worden. Wij spoorwerkers hebben namelijk ook recht op een sociaal leven zoals de rest van (dag)werkend Nederland.
“Ga uit het spoor, er komt een trein aan!”
“Wat jij zeggen ?”
Ja, dit gaat een succes worden !!.
Bedenk wel het volgende:
– Voor het vervullen van veiligheidstaken moet je tenminste 18 jaar zijn. Het is wel nuttig bij de start van de opleiding aandachtsfuncties te onderzoeken, zodat men niet voor verrassingen komt te staan bij de psychologische keuring als ze 18 worden.
– Onder de 18 jaar zijn nachtdiensten niet toegestaan. Wel mogelijk zou zijn een MBO-opleiding gericht op spoortechniek, met stages. Heel productief zullen ze echter niet zijn, omdat het grootste deel ’s nachts gebeurt.
(vervolg)
– Bij het inzetten van statushouders zal de taalvaardigheid op het peil moeten zijn dat de veiligheid gewaarborgd is. Dit is een belangrijke voorwaarde.