‘Spoorsector onvoldoende voorbereid op extreem weer’
“De extreme weersomstandigheden van nu worden het nieuwe normaal. Het Nederlandse spoor is hier echter onvoldoende op voorbereid.” Hiervoor waarschuwt programmaleider Klimaatadaptatie David van Raalten van Advies en ingenieursorganisatie Arcadis. Hij spreekt hier op 28 september over tijdens het seminar ‘Strak Spoor’ van Railforum in Utrecht.
Wilt u dit artikel lezen?
Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.
Bent u al abonnee?
Mooi verhaal, maar voorbeelden die als oplossing aangedragen worden zijn volledig onrealistisch: water tijdelijk bergen op straat of daken….dan staat de straat dus blank en de daken in Nederland zijn absoluut niet berekend als waterberging. Riolen zijn in NL inderdaad niet geschikt om te bergen, water moet dus via korte rioolaansluitingen afgevoerd worden naar open water met bergingscapaciteit. Wel mee eens dat electrische installaties hoog moeten, dus niet in kelders.
De spoorsector is niet voorbereid op extreem weer, en als voorbeeld noemen we WEGVERKEER bruggen van de gemeente Amsterdam. De spoorbruggen hebben alle gewoon gefunctioneerd, terwijl het weer normaal/extreem was. In Barendrecht loopt er water van de trap, een vloer van een bouwwerk die nat is, vervelend ja, gevaar voor het railverkeer niet aannemelijk. De nuance aanbrengen lijkt me zeker op zijn plaats.