‘Toekomstbeeld Openbaar Vervoer te veel gericht op Randstad’

Treinen van Arriva en NS op het station in Groningen

De kabinetsplannen om de spoorverbindingen te verbeteren zijn niet overal in goede aarde gevallen. Fractievoorzitter Gert-Jan Segers van de ChristenUnie hekelt het Toekomstbeeld Openbaar Vervoer 2040, dat staatssecretaris Stientje van Veldhoven (IenW) vorige week naar de Tweede Kamer stuurde. De focus ligt hierin volgens hem te veel op de Randstad en op de grote steden. “Dit is geen Randstadkabinet.”

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. 

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Yvonne Ton

Yvonne Ton is freelance journalist van SpoorPro.

3 reacties op “‘Toekomstbeeld Openbaar Vervoer te veel gericht op Randstad’”

Pat Rick|11.02.19|12:24

Oorzaak is wellicht dat Van Veldhoven uit Utrecht komt en ook bij EZ ook de zuidvleugel van de Randstad in haar scope had. Ook is de Randstad belangrijk voor D66, terwijl SGP en CDA gebieden (Maaslijn) worden vergeten

Groei van de Randstad is vooral demografisch, terwijl hogere groei komt vanuit Groningen/Eemshaven, Brainport, Zeeland (windparken, NorthSea Ports). Laatst genoemde heeft een plan om in Z-Vlaanderen passagierstreinen naar Gent te laten rijden. Zeeuwse spoordienst is nu uitgekleed

Pat Rick|11.02.19|12:33

@Marc: inderdaad is het niet de STAD Groningen, maar een paar buurdorpen die door een fusie de GEMEENTE Groningen aan de 6de plek in Nederland helpen

Eemshaven is ‘hot’, maar over de grens in Oost-Friesland is weinig te doen. VW heeft een fabriek in Emden om de werkloosheid tegen te gaan. De A7 bij Nieuwe Schans is de rustigste autosnelweg van het NL wegennet. De Wunderlinie staat wel ingetekend, maar Oost-Friesland hangt in Duitsland en bij DB aan de laatste mem: Herbouw Friesenbrug in 2024!

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

‘Toekomstbeeld Openbaar Vervoer te veel gericht op Randstad’ | SpoorPro.nl

‘Toekomstbeeld Openbaar Vervoer te veel gericht op Randstad’

Treinen van Arriva en NS op het station in Groningen

De kabinetsplannen om de spoorverbindingen te verbeteren zijn niet overal in goede aarde gevallen. Fractievoorzitter Gert-Jan Segers van de ChristenUnie hekelt het Toekomstbeeld Openbaar Vervoer 2040, dat staatssecretaris Stientje van Veldhoven (IenW) vorige week naar de Tweede Kamer stuurde. De focus ligt hierin volgens hem te veel op de Randstad en op de grote steden. “Dit is geen Randstadkabinet.”

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. 

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Yvonne Ton

Yvonne Ton is freelance journalist van SpoorPro.

3 reacties op “‘Toekomstbeeld Openbaar Vervoer te veel gericht op Randstad’”

Pat Rick|11.02.19|12:24

Oorzaak is wellicht dat Van Veldhoven uit Utrecht komt en ook bij EZ ook de zuidvleugel van de Randstad in haar scope had. Ook is de Randstad belangrijk voor D66, terwijl SGP en CDA gebieden (Maaslijn) worden vergeten

Groei van de Randstad is vooral demografisch, terwijl hogere groei komt vanuit Groningen/Eemshaven, Brainport, Zeeland (windparken, NorthSea Ports). Laatst genoemde heeft een plan om in Z-Vlaanderen passagierstreinen naar Gent te laten rijden. Zeeuwse spoordienst is nu uitgekleed

Pat Rick|11.02.19|12:33

@Marc: inderdaad is het niet de STAD Groningen, maar een paar buurdorpen die door een fusie de GEMEENTE Groningen aan de 6de plek in Nederland helpen

Eemshaven is ‘hot’, maar over de grens in Oost-Friesland is weinig te doen. VW heeft een fabriek in Emden om de werkloosheid tegen te gaan. De A7 bij Nieuwe Schans is de rustigste autosnelweg van het NL wegennet. De Wunderlinie staat wel ingetekend, maar Oost-Friesland hangt in Duitsland en bij DB aan de laatste mem: Herbouw Friesenbrug in 2024!

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.