Nieuw masterplan moet zorgen voor betere spreiding spoorwerk
Uitsluitend ’s nachts, in de weekenden en in vakantietijd aan het spoor werken is volgens ProRail op termijn onbetaalbaar en leidt tot leegloop van de sector. Het is daarom onvermijdelijk dat er af en toe ook overdag en doordeweeks gewerkt gaat worden. Het creëren van meer begrip hiervoor bij vervoerders was voor ProRail een van de redenen om partijen bij elkaar te brengen in ‘TWAS Incubators’.
Wilt u dit artikel lezen?
Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.
Bent u al abonnee?
Kernprobleem is dat het spoor is gefragmenteerd en dat dit probleem eigenlijk is gecreeerd door de politiek, en een walhalla is voor managers en consultants, terwijl het vroeger werd opgelost door spoorbeambten tegen lagere kosten
Nu zou je het probleem kunnen zien als supply chain probleem, waarin verschillende schakels gezamelijk moeten beslissen over de optimale oplossing en partijen die hierdoor moeten inleveren extra vergoed worden uit overall benefits. Supply chain collaboration planning
De spoorsector is weer lekker met zichzelf bezig en de reizigers hebben het nakijken. Laat ProRail eens beginnen met het ontwerpen van spoorinfra die onderhouden kan worden terwijl het treinverkeer door kan gaan. Dus: meer overloopwissels, meersporige baanvakken die voor 50% buiten bedrijf kunnen worden gesteld, etc. Maar nee, ze beginnen omgekeerd: eerst de bijsturingswissels weghalen en dan ‘noodgedwongen’ de treinen vervangen door bussen. Naar de echte vakmensen werd niet geluisterd.
De spooraannemers hebben op grote schaal personeel geloosd direct na de privatisering.
Toen het onderhoud aan de baan werd uitgevoerd door NS zelf konden die spoorwerkers na verloop van tijd een “”dagbaan”” vinden binnen het grote NS, bij een spooraannemer is er voor de mannen in de baan geen toekomstperspectief.
De politiek die de privatisering heeft doorgevoerd zijn de schuldige aan dit debacle VVD, PvdA, en CDA
John heeft gelijk: alle overloopwissels, kruiswissels en spoorfases zijn weggesaneerd. Wissels kunnen maar gestoord raken en kosten geld. Gevolg: bij wkz, maar ook bij een gestrande trein kun je geen kant op.