Duitsland investeert 86 miljard euro in spooronderhoud
De Duitse overheid, de deelstaten en Deutsche Bahn investeren de komende tien jaar 86 miljard euro in een moderniseringsprogramma van het spoor. Zo worden er onder meer 2.000 bruggen vernieuwd.
Wilt u dit artikel lezen?
Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.
Bent u al abonnee?
Het wordt politiek verkocht als de grootste investering ooit, maar volgens de Duitse rekenkamer is het niet eens genoeg om verdere achteruitgang van het spoornet te stoppen.
‘Op tijd’ is ook relatief: dit kan tot 6 minuten na de geplande aankomsttijd, dus de situatie is nu rooskleuriger dan geschetst.
Men wil spoorfrequenties verhogen, maar dit is ook relatief: Hamburg-Berlijn gaat bijv van 1 x per uur naar 2 x per uur. Een soort afgezwakte versie van Programma Hoogfrequent Spoor in Nederland
meneer van den Boogaard: u husselt reizigerspunctualiteit en punctualiteit van reizigerstreinen op een unieke manier door elkaar. Zo maakt u er een appels met peren vergelijking van.
DB heeft het over de punctuele aankomst van Intercitytreinen. Bij NS wordt de punctualiteit niet meer gemeten in de aankomst van treinen maar in de punctuele aankomst van de reizigers. Als je schrijft ‘in Nederland’ klopt dat ook niet, want de reizigerspunctualiteit boven de 90% betreft alleen de klanten van NS.
Vergelijkingen tussen het Duitse en Nederlandse spoor zijn ook in andere opzichten moeilijk te maken. DB ondervindt veel concurrentie van de luchtvaart (binnenlandse vluchten) en busondernemingen (Flixbus). Het Nederlandse spoor lijkt wat dat betreft op een metronet, dat hier nauwelijks van te lijden heeft. Opmerkelijk is wel dat DB in dichtbevolkte regio’s als het Ruhrgebied er niet in slaagt om treinen met meer capaciteit in een hogere frequentie te laten rijden. De toekomst voor DB is somber.
Beste John rdam, de zin over de Nederlandse situatie is inmiddels aangepast om duidelijk te maken dat het om de reizigerspunctualiteit van de NS gaat.