Strukton werkt aan sneller spoor op traject Groningen-Winschoten
Strukton Rail voert de komende tijd in opdracht van ProRail diverse werkzaamheden uit op het spoortraject tussen Groningen en Winschoten. Aankomende maandag start de aannemer met het weghalen van oude sporen die niet meer in gebruik zijn. Van 10 tot en met 19 oktober werkt het spoorbedrijf op diverse locaties dag en nacht aan het traject. Daardoor is er geen treinverkeer mogelijk.
Wilt u dit artikel lezen?
Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.
Bent u al abonnee?
Laat de maatregelen ook zo zijn dat deze niet een extra upgrade voor HSL in de weg staan, want de lijn kan gebruikt worden in een internationale snelle verbinding vanuit A’dam naar Hamburg en via de Fehmarnbelttunnel (in aanbouw) naar Kopenhagen/Malmö. Aanleg van de Lelylijn is niet alleen goed voor Groningen, Drachten, etc, maar ook voor A’dam en kan korte afstandsvluchten vervangen naar die steden vervangen.
Het is toch te triest voor woorden dat deze versnelling van een grensoverschrijdende spoorlijn nog met klassieke baanseinenen en ATB-NG wordt uitgevoerd. ATB-NG via Eurobalise / packet 44 gecombineerd met Level 1 – Limited Supervision was toch wel het minimum geweest.
Ik mag hopen dat er op de stations wel electronische interlocking wordt gebruikt (bv iVPI), zodat ETCS Level 2/3 straks simpel toevoegbaar is…