‘ETCS-systeem in locomotieven kan flexibeler en meer kostenefficiënt’

Lineas Loc
Bron: Alstom

De huidige manier waarop ERTMS aan boord van locomotieven wordt geïmplementeerd kan veel flexibeler en kostenefficiënter, zegt topman Stanislas Pinte van the Signalling Company. De marktaanbiedingen voor ETCS op dit moment zijn gekoppeld aan een ERTMS Baseline en kunnen volgens hem niet gemakkelijk worden geüpgrade zonder een nieuwe offerte en bijbehorende kosten. The Signaling Company werkt aan een nieuw ETCS-systeem waarmee dit eenvoudiger kan.

De huidige praktijk voor treinbeveiligingssysteem ETCS is dat materieeleigenaren producten kopen die aan één versie van ETCS zijn gekoppeld, ondanks dat de ETCS-standaard zal veranderen. De ETCS-standaard dateert uit 1994 en is twee keer bijgewerkt. Maar ook de huidige baseline 3 zal verouderd raken, zegt Pinte. “Op een gegeven moment komt ERTMS baseline 4. We zorgen ervoor dat het systeem geüpdate kan worden.” Stanislas Pinte is een van de sprekers op het online evenement RailTech Infra Forum 2020, dat volgende week woensdag en donderdag gehouden wordt. Het gaat over de laatste ontwikkelingen op ERTMS-gebied.

One size fits all

The Signalling Company werkt aan een nieuwe concurrerende oplossing voor ETCS. Het bedrijf is een joint venture tussen twee Belgische firma’s: ERTMS Solutions, gespecialiseerd in spoorwegtesten, onderhoud en systeemintegratie, en spoorgoederenvervoerder Lineas. “De huidige ‘one-size-fits-all’-benadering van veel leveranciers werkt gewoon niet voor de spoorwegsector. We hebben een ander model nodig waarbij we standaardcomponenten kunnen kopen die een eenmalige licentie kunnen krijgen en vervolgens tegen een redelijke prijs kunnen worden geconfigureerd door engineering teams of aannemers”, zegt Bruno Vanlede van Lineas.

Naast de ERTMS-baseline zullen ook andere elementen in het railsysteem veranderen, zoals het communicatiesysteem. Het huidige systeem GSM-R is al verouderd en zal worden vervangen door FRMCS (Future Railway Mobile Communication System) met 5G als basis. The Signalling Company bereidt hun systeem voor om flexibel te zijn wanneer FRMCS in gebruik wordt genomen.

iPhone

Andere toekomstige ‘gamechangers’ zijn volgens Pinte bijvoorbeeld verbeteringen in de ETCS snelheids- en afstandsmeting, satellietpositionering en Automatic Train Operation. “The Signalling Company is van plan locomotieven om te vormen tot veelzijdige hardware die eindeloos aan te passen is door elementen toe te voegen voor zaken als snelheidsmeting en energiebesparing, net als bij een iPhone via de Appstore.”

Een ander verbeterpunt voor de huidige ETCS-systemen is de installatie. Op dit moment zijn voor alle producten specifieke computers nodig en is de installatie handmatig. The Signalling Company streeft naar een kleinere en eenvoudigere installatie, die ‘net zo eenvoudig zou moeten zijn als het installeren van een app op je smartphone’. Hiermee kunnen gebruikers het systeem installeren, en ook hun bestaande systeem upgraden of bepaalde functies toevoegen.

The Signalling Company rondt het ETCS-ontwerp dit jaar af en begint volgend jaar met de ontwikkeling van de software. Het systeem zal naar verwachting in februari 2024 worden goedgekeurd voor een eerste prototype van een HLD77-locomotief voor Lineas.

Meer weten over ETCS en de toekomst van het spoor? Stanislas Pinte is een van de experts op het Railtech Infraforum op 28 en 29 oktober 2020. Hier vind je meer informatie over het programma en kun je je inschrijven voor het online evenement.

Auteur: Esther Geerts

Esther Geerts is journalist van RailTech.com, de internationale zusteruitgave van SpoorPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

‘ETCS-systeem in locomotieven kan flexibeler en meer kostenefficiënt’ | SpoorPro.nl

‘ETCS-systeem in locomotieven kan flexibeler en meer kostenefficiënt’

Lineas Loc
Bron: Alstom

De huidige manier waarop ERTMS aan boord van locomotieven wordt geïmplementeerd kan veel flexibeler en kostenefficiënter, zegt topman Stanislas Pinte van the Signalling Company. De marktaanbiedingen voor ETCS op dit moment zijn gekoppeld aan een ERTMS Baseline en kunnen volgens hem niet gemakkelijk worden geüpgrade zonder een nieuwe offerte en bijbehorende kosten. The Signaling Company werkt aan een nieuw ETCS-systeem waarmee dit eenvoudiger kan.

De huidige praktijk voor treinbeveiligingssysteem ETCS is dat materieeleigenaren producten kopen die aan één versie van ETCS zijn gekoppeld, ondanks dat de ETCS-standaard zal veranderen. De ETCS-standaard dateert uit 1994 en is twee keer bijgewerkt. Maar ook de huidige baseline 3 zal verouderd raken, zegt Pinte. “Op een gegeven moment komt ERTMS baseline 4. We zorgen ervoor dat het systeem geüpdate kan worden.” Stanislas Pinte is een van de sprekers op het online evenement RailTech Infra Forum 2020, dat volgende week woensdag en donderdag gehouden wordt. Het gaat over de laatste ontwikkelingen op ERTMS-gebied.

One size fits all

The Signalling Company werkt aan een nieuwe concurrerende oplossing voor ETCS. Het bedrijf is een joint venture tussen twee Belgische firma’s: ERTMS Solutions, gespecialiseerd in spoorwegtesten, onderhoud en systeemintegratie, en spoorgoederenvervoerder Lineas. “De huidige ‘one-size-fits-all’-benadering van veel leveranciers werkt gewoon niet voor de spoorwegsector. We hebben een ander model nodig waarbij we standaardcomponenten kunnen kopen die een eenmalige licentie kunnen krijgen en vervolgens tegen een redelijke prijs kunnen worden geconfigureerd door engineering teams of aannemers”, zegt Bruno Vanlede van Lineas.

Naast de ERTMS-baseline zullen ook andere elementen in het railsysteem veranderen, zoals het communicatiesysteem. Het huidige systeem GSM-R is al verouderd en zal worden vervangen door FRMCS (Future Railway Mobile Communication System) met 5G als basis. The Signalling Company bereidt hun systeem voor om flexibel te zijn wanneer FRMCS in gebruik wordt genomen.

iPhone

Andere toekomstige ‘gamechangers’ zijn volgens Pinte bijvoorbeeld verbeteringen in de ETCS snelheids- en afstandsmeting, satellietpositionering en Automatic Train Operation. “The Signalling Company is van plan locomotieven om te vormen tot veelzijdige hardware die eindeloos aan te passen is door elementen toe te voegen voor zaken als snelheidsmeting en energiebesparing, net als bij een iPhone via de Appstore.”

Een ander verbeterpunt voor de huidige ETCS-systemen is de installatie. Op dit moment zijn voor alle producten specifieke computers nodig en is de installatie handmatig. The Signalling Company streeft naar een kleinere en eenvoudigere installatie, die ‘net zo eenvoudig zou moeten zijn als het installeren van een app op je smartphone’. Hiermee kunnen gebruikers het systeem installeren, en ook hun bestaande systeem upgraden of bepaalde functies toevoegen.

The Signalling Company rondt het ETCS-ontwerp dit jaar af en begint volgend jaar met de ontwikkeling van de software. Het systeem zal naar verwachting in februari 2024 worden goedgekeurd voor een eerste prototype van een HLD77-locomotief voor Lineas.

Meer weten over ETCS en de toekomst van het spoor? Stanislas Pinte is een van de experts op het Railtech Infraforum op 28 en 29 oktober 2020. Hier vind je meer informatie over het programma en kun je je inschrijven voor het online evenement.

Auteur: Esther Geerts

Esther Geerts is journalist van RailTech.com, de internationale zusteruitgave van SpoorPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.