ProRail test zeilend binnenrijden voor Railterminal Gelderland

In opdracht van de Provincie Gelderland heeft ProRail een simulatieproef uitgevoerd met het ‘binnenzeilen’ van treinen. Een goederentrein met een elektrische locomotief ervoor heeft met deze methode geen dieseltractie meer nodig om een terminal binnen te rijden. De provincie wil deze methode in de nieuw te bouwen Railterminal Gelderland (RTG) in Valburg aan de Betuweroute gaan toepassen, die volgens planning eind 2024 klaar zal zijn.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. 

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Esther Geerts

Esther Geerts is journalist van RailTech.com, de internationale zusteruitgave van SpoorPro.

5 reacties op “ProRail test zeilend binnenrijden voor Railterminal Gelderland”

Gertjan Rhebergen|23.11.20|11:42

Dit werd eerder al in Coevorden tbv de Bentheimer Eisenbahn AG gedaan.

A C F Sierts|24.11.20|13:25

Mag ik dit railhobbyistisch amateurisme van het allerzieligste, meest lachwekkende en ultiem visieloos niveau noemen? In een tijd waarin we rap groeien richting centraal/autonoom rijdende, splitsende & combinerende treinen en wagons, gaat men hier een concept uit de 19e eeuw heruitvinden.

Waar is men in de lieve vredesnaam mee bezig? Juist: Gelders belastinggeld verbranden aan theoretische labsimulaties. Dit is toch wel de allesovertreffende trap na lightrail, Routelint en Kort Volgen.

A C F Sierts|24.11.20|21:45

Wat is eigenlijk het bezwaar tegen electrificatie? Zo duur is dat nou toch ook weer niet? Of was er een taakstellend budget & zijn de kosten weer ‘es uit de pan gevlogen, waardoor men nu sneu loopt te kaasschaven & kneuteren richting exploitatie? Diesellocje voor het rangeerwerk – ook een duurzaam idee anno 2020…

Gerard van Teeffelen|25.11.20|07:28

Zeilend binnenkomen oke maar terug of moet er een grote lus aangelegd worden?
Beter is om locomotieven met duomode aan te schaffen, een hulpdiesel of accu voor het rijden zonder bovenleiding…is meer 21e eeuws :-)

jaap beets|27.11.20|13:17

De Railterminal Gelderland is vanuit beide kanten ontsloten. De aansluitingen krijgen bovenleiding, zodat enkel op het gedeelte waar de containers van de 740m-treinen (verticaal) geladen en gelost worden, geen bovenleiding aanwezig is. Na laden/lossen gaan de treinen, onder de bovenleiding, aan de andere kant de terminal uit.
Hiermee kan ‘de gewone’ elektrische loc vanaf de Betuweroute zelf de terminal bedienen.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

ProRail test zeilend binnenrijden voor Railterminal Gelderland | SpoorPro.nl

ProRail test zeilend binnenrijden voor Railterminal Gelderland

In opdracht van de Provincie Gelderland heeft ProRail een simulatieproef uitgevoerd met het ‘binnenzeilen’ van treinen. Een goederentrein met een elektrische locomotief ervoor heeft met deze methode geen dieseltractie meer nodig om een terminal binnen te rijden. De provincie wil deze methode in de nieuw te bouwen Railterminal Gelderland (RTG) in Valburg aan de Betuweroute gaan toepassen, die volgens planning eind 2024 klaar zal zijn.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. 

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Esther Geerts

Esther Geerts is journalist van RailTech.com, de internationale zusteruitgave van SpoorPro.

5 reacties op “ProRail test zeilend binnenrijden voor Railterminal Gelderland”

Gertjan Rhebergen|23.11.20|11:42

Dit werd eerder al in Coevorden tbv de Bentheimer Eisenbahn AG gedaan.

A C F Sierts|24.11.20|13:25

Mag ik dit railhobbyistisch amateurisme van het allerzieligste, meest lachwekkende en ultiem visieloos niveau noemen? In een tijd waarin we rap groeien richting centraal/autonoom rijdende, splitsende & combinerende treinen en wagons, gaat men hier een concept uit de 19e eeuw heruitvinden.

Waar is men in de lieve vredesnaam mee bezig? Juist: Gelders belastinggeld verbranden aan theoretische labsimulaties. Dit is toch wel de allesovertreffende trap na lightrail, Routelint en Kort Volgen.

A C F Sierts|24.11.20|21:45

Wat is eigenlijk het bezwaar tegen electrificatie? Zo duur is dat nou toch ook weer niet? Of was er een taakstellend budget & zijn de kosten weer ‘es uit de pan gevlogen, waardoor men nu sneu loopt te kaasschaven & kneuteren richting exploitatie? Diesellocje voor het rangeerwerk – ook een duurzaam idee anno 2020…

Gerard van Teeffelen|25.11.20|07:28

Zeilend binnenkomen oke maar terug of moet er een grote lus aangelegd worden?
Beter is om locomotieven met duomode aan te schaffen, een hulpdiesel of accu voor het rijden zonder bovenleiding…is meer 21e eeuws :-)

jaap beets|27.11.20|13:17

De Railterminal Gelderland is vanuit beide kanten ontsloten. De aansluitingen krijgen bovenleiding, zodat enkel op het gedeelte waar de containers van de 740m-treinen (verticaal) geladen en gelost worden, geen bovenleiding aanwezig is. Na laden/lossen gaan de treinen, onder de bovenleiding, aan de andere kant de terminal uit.
Hiermee kan ‘de gewone’ elektrische loc vanaf de Betuweroute zelf de terminal bedienen.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.