ProRail: spoorwerkers weer gewezen op dragen van stofmaskers

Stofarmlostrein, Voestalpine Railpro
Bron: Voestalpine Railpro

ProRail heeft bij spoorwerkers opnieuw onder de aandacht gebracht dat ze tijdens hun werk stofmaskers moeten dragen. Dat zegt de spoorbeheerder in een reactie op een uitzending van Zembla.

Het televisieprogramma Zembla meldt donderdagavond in de uitzending dat spoorwerkers al zeker tien jaar lang worden blootgesteld aan te hoge concentraties kankerverwekkend kwartsstof. Zembla baseert zich op vertrouwelijke onderzoeksrapporten die in opdracht van ProRail en de spooraannemers zijn gemaakt. Kwartsstof kan vrijkomen tijdens werkzaamheden met spoorballast, dat zijn de stenen die op het spoor liggen.

Naleving regelgeving

Een woordvoerder van ProRail zegt dat het bedrijf na vragen van Zembla heeft geconstateerd dat de regelgeving rond het dragen van stofmaskers niet altijd wordt nageleefd. “Dat moet echt beter. Wij en de spooraannemers hebben dat opnieuw onder de aandacht gebracht bij de spoorwerkers en we blijven dat doen.”

Volgens ProRail lopen de spoorwerkers geen gezondheidsrisico als ze zich houden aan opgestelde regels, zoals het dragen van een stofmasker als de werkzaamheden dat voorschrijven. ProRail gaat ook proberen om de stenen op afstand te lossen, zodat minder spoorwerkers blootstelling riskeren.

Inspecteur-generaal Marc Kuipers van de Inspectie SZW, de voormalige arbeidsinspectie, zegt in de uitzending van Zembla dat er een onderzoek komt naar de kwestie. “Laat ik het heel duidelijk maken: wat wij nu krijgen aan signaal op basis van deze rapporten is voor ons reden om zelf onderzoek te gaan doen. Voor ons is het van belang dat wij vooral kijken naar collega’s die er nu werken en die er morgen werken. Daar moeten we ons nu op focussen”, aldus Kuipers.

Bron: ANP

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. 

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Onderwerpen: ,

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is journalist van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

6 reacties op “ProRail: spoorwerkers weer gewezen op dragen van stofmaskers”

Stoffel Bos|08.04.21|16:31

Het is net als bij Covid-19: Aals je de maatregelen negeert, loop je een hoger risico.

Peter Kleton|08.04.21|21:44

Ik heb de uitzending zojuist gezien. Ik denk dat Prorail meer moet betalen voor ballast met minder kwartsstof? Wat zou het Ministerie van Financien daar van vinden ?
Het valt mij op, dat er nauwelijks stofmaskers werden gedragen en er niet uitgezocht is,waarom de aannemers zelf daar niet bij hun mensen op aandrongen.Toezicht van buitenaf was er niet of veel te weinig(Weg bezuinigd door de overheid?)

Peter

Marc Busio|09.04.21|10:38

Ontluisterend om te zien in die reportage van Zembla, dat een sector die zichzelf graag presenteert als ‘innovatief’ (vooral ook via dit medium), zijn medewerkers onder dit soort omstandigheden laat werken. Hevige stofvorming, van wat voor aard dan ook, is altijd reden om stofmaskers te dragen, dat geldt voor zagerijen, spuiterijen, meelfabrieken en zeker voor de verwerking van gesteenten. Al die werkgevers moeten daarvan op de hoogte zijn en ervoor zorgen dat men op de werkvloer beschermd is.

Erland Tegelberg|09.04.21|15:25

Nogal laffe reactie van ProRail. We leren in de arbeidshygienische strategie dat je het probleem bij de bron moet aan pakken. En daar zit ProRail aan het stuur door kwartsstof arme ballast in te kopen of voor te schrijven. Het is niet alsof ProRail geld tekort komt.

Wij hebben veiligheid het hoogst in het vaandel staan. Naast het hebben van de juiste processen en technologie wordt er steeds gehamerd op de cultuur en de persoonlijke & gezamenlijke verantwoordelijkheid om de spullen te gebruiken

Jan-Willem van der Linden|25.04.21|11:13

Het welbekende verantwoording afschuif-systeem treed hier in werking, straks is ieder persoonlijk verantwoordelijk als men longkanker of wat anders op loopt. Dan word er gezegd dat je jezelf beter HAD moeten beschermen.
Terwijl er nog geen 20 jaar geleden: beetje stof, gewoon-doorwerken-je-bent-geen-watje-cultuur heerste.
De meeste mensen die “buiten” werken zijn 40+ die zijn in die periode begonnen met werken, dus wij zijn gewoon de sjaak als we ons melden straks.

Henk Derksen|27.05.21|11:03

Veel werk binnen baanonderhoud is lichamelijk zwaar werk een FFP2 masker is dan wel een oplossing voor het stof maar beperkt de ademhaling enorm….onwerkbaar, overdrukmasker verstrekt op de man zijn dan de dure oplossing, IS8.15 gaf dat al aan in de jaren 80
De oplossing ligt in bronbestrijding, prorail moet in de aanbestedingen stofarme ballast eisen, dat dwingt de aannemers om duurdere ballast te kopen, nu kopen de aannemers de goedkoopste ballast, en die is rijk aan kwartstof

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

ProRail: spoorwerkers weer gewezen op dragen van stofmaskers | SpoorPro.nl

ProRail: spoorwerkers weer gewezen op dragen van stofmaskers

Stofarmlostrein, Voestalpine Railpro
Bron: Voestalpine Railpro

ProRail heeft bij spoorwerkers opnieuw onder de aandacht gebracht dat ze tijdens hun werk stofmaskers moeten dragen. Dat zegt de spoorbeheerder in een reactie op een uitzending van Zembla.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. 

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Onderwerpen: ,

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is journalist van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

6 reacties op “ProRail: spoorwerkers weer gewezen op dragen van stofmaskers”

Stoffel Bos|08.04.21|16:31

Het is net als bij Covid-19: Aals je de maatregelen negeert, loop je een hoger risico.

Peter Kleton|08.04.21|21:44

Ik heb de uitzending zojuist gezien. Ik denk dat Prorail meer moet betalen voor ballast met minder kwartsstof? Wat zou het Ministerie van Financien daar van vinden ?
Het valt mij op, dat er nauwelijks stofmaskers werden gedragen en er niet uitgezocht is,waarom de aannemers zelf daar niet bij hun mensen op aandrongen.Toezicht van buitenaf was er niet of veel te weinig(Weg bezuinigd door de overheid?)

Peter

Marc Busio|09.04.21|10:38

Ontluisterend om te zien in die reportage van Zembla, dat een sector die zichzelf graag presenteert als ‘innovatief’ (vooral ook via dit medium), zijn medewerkers onder dit soort omstandigheden laat werken. Hevige stofvorming, van wat voor aard dan ook, is altijd reden om stofmaskers te dragen, dat geldt voor zagerijen, spuiterijen, meelfabrieken en zeker voor de verwerking van gesteenten. Al die werkgevers moeten daarvan op de hoogte zijn en ervoor zorgen dat men op de werkvloer beschermd is.

Erland Tegelberg|09.04.21|15:25

Nogal laffe reactie van ProRail. We leren in de arbeidshygienische strategie dat je het probleem bij de bron moet aan pakken. En daar zit ProRail aan het stuur door kwartsstof arme ballast in te kopen of voor te schrijven. Het is niet alsof ProRail geld tekort komt.

Wij hebben veiligheid het hoogst in het vaandel staan. Naast het hebben van de juiste processen en technologie wordt er steeds gehamerd op de cultuur en de persoonlijke & gezamenlijke verantwoordelijkheid om de spullen te gebruiken

Jan-Willem van der Linden|25.04.21|11:13

Het welbekende verantwoording afschuif-systeem treed hier in werking, straks is ieder persoonlijk verantwoordelijk als men longkanker of wat anders op loopt. Dan word er gezegd dat je jezelf beter HAD moeten beschermen.
Terwijl er nog geen 20 jaar geleden: beetje stof, gewoon-doorwerken-je-bent-geen-watje-cultuur heerste.
De meeste mensen die “buiten” werken zijn 40+ die zijn in die periode begonnen met werken, dus wij zijn gewoon de sjaak als we ons melden straks.

Henk Derksen|27.05.21|11:03

Veel werk binnen baanonderhoud is lichamelijk zwaar werk een FFP2 masker is dan wel een oplossing voor het stof maar beperkt de ademhaling enorm….onwerkbaar, overdrukmasker verstrekt op de man zijn dan de dure oplossing, IS8.15 gaf dat al aan in de jaren 80
De oplossing ligt in bronbestrijding, prorail moet in de aanbestedingen stofarme ballast eisen, dat dwingt de aannemers om duurdere ballast te kopen, nu kopen de aannemers de goedkoopste ballast, en die is rijk aan kwartstof

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.