Groen licht voor spooronderdoorgang Wolfheze

Spoorwegovergang bij station Wolfheze, bron: Google Maps
Het is onduidelijk wanneer er nu kan worden begonnen aan de bouw van de spoortunnel in Wolfheze. Google Maps

De spooronderdoorgang aan de Wolfhezerweg in Wolfheze, nu nog de laatste grote Gelderse overweg op het traject Schiphol/Amsterdam-Utrecht-Nijmegen/ Duitsland, is een stap dichterbij gekomen deze week. Op de locatie raakte in juli een man met een rollator zwaargewond na aangereden te zijn door een trein. Hij overleed later in het ziekenhuis.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. 

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Nick Augusteijn

Nick Augusteijn is chef redactie van SpoorPro en de RailTech-titels.

5 reacties op “Groen licht voor spooronderdoorgang Wolfheze”

Marc Busio|13.08.21|19:54

Het zou beter zijn om de stations van Oosterbeek en Wolfheze op te heffen. Oosterbeek heeft een uitstekende trolleybusverbinding met Arnhem, Wolfheze amper 2000 inwoners die weinig met de trein reizen. Er hoeft dan geen sprinter meer te rijden tussen Ede en Arnhem, waardoor er capaciteit vrijkomt voor de intercity- en ICE-treinen.

asierts|13.08.21|20:38

Zozo Marc, jij bent echt fijn klantgericht (NOT). Gewoon keihard en genadeloos technocratisch. Verschrikkelijk… Hoe DURF je dit soort idioterie te verzinnen. Hebben we daarvoor al die moeite gedaan met marktwerking? Is dit het resultaat?

Marc Busio|13.08.21|22:31

Er rijdt nu een sprintertreintje op en neer tussen Arnhem en Ede/Wageningen, enkel om de stationnetjes Wolfheze en Oosterbeek te bedienen. Daarbij komt dat het station van Oosterbeek zeer excentrisch is gelegen aan de noordrand van het dorp, waardoor er wijken zijn die dichter bij Arnhem Centraal liggen. Met de plannen voor een 10-minutentrein naar Arnhem en Nijmegen dreigt overbelasting van het traject Ede/Wageningen-Arnhem en is opheffen van beide stations zeer wel verdedigbaar.

Pat Rick|16.08.21|12:01

@Marc: Wolfheze heeft gewoon een derde spoor, waar de sprinter de ICs kan laten passeren. Het is onwenselijk om OV weg te halen buiten de grote steden, omdat niet iedereen in de stad moet wonen of een auto hebben. OV is een nutsfunctie, ipv een winstmaker. In Groot-Brittannië heeft men daarom de privatisering (deels) teruggedraaid en het spoor genationaliseerd.

Marc Busio|17.08.21|08:27

Dat het niet ongebruikelijk is om kleine stations te sluiten ten behoeve van de doorstroming van treinen met meer passagiers over grotere afstanden illustreren Heerlen De Kissel en Sappemeer Oost. By the way, dat Oosterbeek ongunstig ligt t.o.v. het spoor illustreert het vroegere station Oosterbeek-Laag dat in een ver verleden al gesloten werd. Ook de sluiting van het huidige station zal men overleven, bijvoorbeeld als er een extra trolleybusrit voor in de plaats kan komen.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Groen licht voor spooronderdoorgang Wolfheze | SpoorPro.nl

Groen licht voor spooronderdoorgang Wolfheze

Spoorwegovergang bij station Wolfheze, bron: Google Maps
Het is onduidelijk wanneer er nu kan worden begonnen aan de bouw van de spoortunnel in Wolfheze. Google Maps

De spooronderdoorgang aan de Wolfhezerweg in Wolfheze, nu nog de laatste grote Gelderse overweg op het traject Schiphol/Amsterdam-Utrecht-Nijmegen/ Duitsland, is een stap dichterbij gekomen deze week. Op de locatie raakte in juli een man met een rollator zwaargewond na aangereden te zijn door een trein. Hij overleed later in het ziekenhuis.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. 

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Nick Augusteijn

Nick Augusteijn is chef redactie van SpoorPro en de RailTech-titels.

5 reacties op “Groen licht voor spooronderdoorgang Wolfheze”

Marc Busio|13.08.21|19:54

Het zou beter zijn om de stations van Oosterbeek en Wolfheze op te heffen. Oosterbeek heeft een uitstekende trolleybusverbinding met Arnhem, Wolfheze amper 2000 inwoners die weinig met de trein reizen. Er hoeft dan geen sprinter meer te rijden tussen Ede en Arnhem, waardoor er capaciteit vrijkomt voor de intercity- en ICE-treinen.

asierts|13.08.21|20:38

Zozo Marc, jij bent echt fijn klantgericht (NOT). Gewoon keihard en genadeloos technocratisch. Verschrikkelijk… Hoe DURF je dit soort idioterie te verzinnen. Hebben we daarvoor al die moeite gedaan met marktwerking? Is dit het resultaat?

Marc Busio|13.08.21|22:31

Er rijdt nu een sprintertreintje op en neer tussen Arnhem en Ede/Wageningen, enkel om de stationnetjes Wolfheze en Oosterbeek te bedienen. Daarbij komt dat het station van Oosterbeek zeer excentrisch is gelegen aan de noordrand van het dorp, waardoor er wijken zijn die dichter bij Arnhem Centraal liggen. Met de plannen voor een 10-minutentrein naar Arnhem en Nijmegen dreigt overbelasting van het traject Ede/Wageningen-Arnhem en is opheffen van beide stations zeer wel verdedigbaar.

Pat Rick|16.08.21|12:01

@Marc: Wolfheze heeft gewoon een derde spoor, waar de sprinter de ICs kan laten passeren. Het is onwenselijk om OV weg te halen buiten de grote steden, omdat niet iedereen in de stad moet wonen of een auto hebben. OV is een nutsfunctie, ipv een winstmaker. In Groot-Brittannië heeft men daarom de privatisering (deels) teruggedraaid en het spoor genationaliseerd.

Marc Busio|17.08.21|08:27

Dat het niet ongebruikelijk is om kleine stations te sluiten ten behoeve van de doorstroming van treinen met meer passagiers over grotere afstanden illustreren Heerlen De Kissel en Sappemeer Oost. By the way, dat Oosterbeek ongunstig ligt t.o.v. het spoor illustreert het vroegere station Oosterbeek-Laag dat in een ver verleden al gesloten werd. Ook de sluiting van het huidige station zal men overleven, bijvoorbeeld als er een extra trolleybusrit voor in de plaats kan komen.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.