Twijfels over haalbaarheid vernieuwing Maaslijn voor eind 2024

Opnieuw zijn er twijfels gerezen of de vernieuwing van de spoorlijn tussen Roermond en Nijmegen voor november 2024 klaar is. Eerder dreigde er vertraging omdat de kosten steeds opliepen en het Rijk en Limburg het een tijd lang niet eens werden over de vraag wie de oplopende meerkosten zou betalen.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. 

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

5 reacties op “Twijfels over haalbaarheid vernieuwing Maaslijn voor eind 2024”

Pat Rick|24.09.21|10:08

Wat ProRail zegt is: het gaat langer duren, en daarom ook nog meer kosten. Al eerder had ProRail om meer geld gevraagd om de specs te halen. Idem spoorverdubbeling bij Landgraaf. We zien hier steeds een patroon om steeds meer te vragen om minder te leveren als business model van het management, omdat ze zo de topzware organisatie kunnen financieren. Een technisch inhoudelijke organisatie had een accurate planning en kosteninschatting gemaakt. Infrabel werkt 2 tot 3 keer goedkoper.

Pat Rick|24.09.21|10:20

In de jaren 80 van de vorige eeuw werden de kosten van volledige verdubbeling en elektrificatie ingeschat op 250 miljoen gulden (115 miljoen Euro). Nu zijn de kosten 3 keer meer voor verdubbeling van maar een paar stukjes.

Het uitlopen van de planning laat ook zien dat ProRail ontkoppeld is van de reizigers, die nog langer in de kou moeten staan, en het vooral self serving is. Daarom is ZBO deel van de oplossing voor ProRail, maar directie vreest minder beloning en wil op de oude voet doorgaan

Ron Swart|24.09.21|10:29

Dit is werkelijk het toppunt van bestuurlijk onvermogen en de reiziger staat zoals gebruikelijk in de kou. Wat een affront!

Cornelius Koelewijn|24.09.21|10:31

Het wordt inderdaad tijd dat er iemand met kennis van zaken ingrijpt.
Die paar km van Hamont (B) naar Weert zijn ook nog steeds niet geëlektrificeerd.
ProRail komt hier met de meest fantastische begrotingen.
Mss inderdaad maar door Infrabel laten uitvoeren. Dat staatsbedrijf werkt véél goedkoper.

Marc Busio|26.09.21|15:43

Dit illustreert maar weer eens dat door een totaal gebrek aan concurrentie in de spoorbouwsector de kosten van dit soort projecten in Nederland veel te hoog zijn. Om maar eens een daad te stellen zou het goed zijn als de provincie afziet van de elektrificatie van de Maaslijn. Het voordeel van dit project voor de reizigers is werkelijk waar nihil en het lijkt er dan ook sterk op dat ‘klimaatdoelen’ de hoofdrol hebben gespeeld bij de totstandkoming ervan.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Twijfels over haalbaarheid vernieuwing Maaslijn voor eind 2024 | SpoorPro.nl

Twijfels over haalbaarheid vernieuwing Maaslijn voor eind 2024

Opnieuw zijn er twijfels gerezen of de vernieuwing van de spoorlijn tussen Roermond en Nijmegen voor november 2024 klaar is. Eerder dreigde er vertraging omdat de kosten steeds opliepen en het Rijk en Limburg het een tijd lang niet eens werden over de vraag wie de oplopende meerkosten zou betalen.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. 

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

5 reacties op “Twijfels over haalbaarheid vernieuwing Maaslijn voor eind 2024”

Pat Rick|24.09.21|10:08

Wat ProRail zegt is: het gaat langer duren, en daarom ook nog meer kosten. Al eerder had ProRail om meer geld gevraagd om de specs te halen. Idem spoorverdubbeling bij Landgraaf. We zien hier steeds een patroon om steeds meer te vragen om minder te leveren als business model van het management, omdat ze zo de topzware organisatie kunnen financieren. Een technisch inhoudelijke organisatie had een accurate planning en kosteninschatting gemaakt. Infrabel werkt 2 tot 3 keer goedkoper.

Pat Rick|24.09.21|10:20

In de jaren 80 van de vorige eeuw werden de kosten van volledige verdubbeling en elektrificatie ingeschat op 250 miljoen gulden (115 miljoen Euro). Nu zijn de kosten 3 keer meer voor verdubbeling van maar een paar stukjes.

Het uitlopen van de planning laat ook zien dat ProRail ontkoppeld is van de reizigers, die nog langer in de kou moeten staan, en het vooral self serving is. Daarom is ZBO deel van de oplossing voor ProRail, maar directie vreest minder beloning en wil op de oude voet doorgaan

Ron Swart|24.09.21|10:29

Dit is werkelijk het toppunt van bestuurlijk onvermogen en de reiziger staat zoals gebruikelijk in de kou. Wat een affront!

Cornelius Koelewijn|24.09.21|10:31

Het wordt inderdaad tijd dat er iemand met kennis van zaken ingrijpt.
Die paar km van Hamont (B) naar Weert zijn ook nog steeds niet geëlektrificeerd.
ProRail komt hier met de meest fantastische begrotingen.
Mss inderdaad maar door Infrabel laten uitvoeren. Dat staatsbedrijf werkt véél goedkoper.

Marc Busio|26.09.21|15:43

Dit illustreert maar weer eens dat door een totaal gebrek aan concurrentie in de spoorbouwsector de kosten van dit soort projecten in Nederland veel te hoog zijn. Om maar eens een daad te stellen zou het goed zijn als de provincie afziet van de elektrificatie van de Maaslijn. Het voordeel van dit project voor de reizigers is werkelijk waar nihil en het lijkt er dan ook sterk op dat ‘klimaatdoelen’ de hoofdrol hebben gespeeld bij de totstandkoming ervan.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.