ProRail vervangt treinbeveiligingssysteem en ballast tussen Sittard en Heerlen
Tussen Sittard en Heerlen rijden vanaf zaterdag 20 november een week lang geen treinen. ProRail gebruikt de TVP (Trein Vrije Periode) onder meer om het spoorbeveiligingssysteem te vervangen en een deel van de ballast te vernieuwen.
De buitendienststelling van het traject Sittard Heerlen duurt tot en met zondag 28 november. Al die tijd rijden zowel de intercity’s van NS als de stoptreinen van Arriva niet. Beide vervoerders zetten tot die tijd vervangend busvervoer in. Over het hele traject gaat ProRail het treinbeveiligingssysteem vernieuwen. De werkzaamheden bestaan onder andere uit het vervangen van seinen en kabels en andere kleine objecten in en langs het spoor.
Regenwater
Bij Schinnen en Nuth komt nieuwe ballast te liggen zodat het baanlichaam beter opgewassen is tegen grote hoeveelheden (regen)water en het spoor in betere conditie blijft. In Geleen wordt een tunnelbak onder het spoor aangelegd voor fietsers en wandelaars. En de perrons op de stations Geleen-Oost, Spaubeek, Schinnen, Nuth en Hoensbroek worden opgehoogd en vernieuwd. Ook komt er nieuw meubilair.
Nog niet eerder heeft ProRail zoveel verschillende projecten weten samen te brengen tot één groot traject. Een traject dat anders veertien weekenden in beslag zou nemen en nu wordt gerealiseerd in negen dagen.
Circulair beton
Het meubilair wordt aangepakt om de stations weer een moderne uitstraling te geven. De verlichting wordt vervangen voor duurzame LED-verlichting en waar nodig wordt ook de omroepinstallatie vervangen. Daarnaast krijgen alle stations nieuwe bestrating van circulair beton. Deze bestaat voor 80 procent uit gerecycled materiaal, maar is volgens ProRail even sterk als normaal beton.
Op station Hoensbroek starten ProRail en aannemer Dura Vermeer bij wijze van proef met het inzetten van elektrisch materieel om zoveel mogelijk emissieloos te werken. Mocht dit een succes blijken, willen ProRail en Dura Vermeer dit op grotere schaal gaan inzetten.
Lees ook:
- Leiden Lammenschans weer toegankelijk voor mensen met een functiebeperking
- Station Maastricht krijgt 105 jaar na dato alsnog officiële opening
- ProRail en TÜV SÜD blikken terug op beoordeling wisselvervanging Leiden Centraal
Wilt u dit artikel lezen?
Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.
Bent u al abonnee?