Hans-Willem Vroon over Noordtak: “Gemeenteraadsverkiezingen zijn geen reden voor pappen en nathouden”
De politiek moet beslissen of de Noordtak van de Betuweroute er wel of niet komt. Dit is nodig om concrete invulling te kunnen geven aan de modal shift van goederenvervoer van de weg naar spoor en water zoals vastgelegd in de Europese Green Deal, vindt Hans-Willem Vroon, directeur van belangenorganisatie RailGood. “Kiezen we voor de truck of voor echt duurzaam vervoer via het spoor?”, vraagt hij zich af.
Wilt u dit artikel lezen?
Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.
Bent u al abonnee?
‘Kiezen we voor de truck of echt duurzaam vervoer per spoor?’ Vervang dat ‘we’ maar door ‘het bedrijfsleven’ en dan is het antwoord duidelijk: dat kiest voor de truck! De miljarden die 15 jaar geleden in de Betuweroute zijn gestoken hebben daar niets aan veranderd en de aanleg van een Noordtak zal daar ook niets aan veranderen. Goederenvervoer per spoor is te duur, te inflexibel en te langzaam . Het is nu eenmaal een 19e-eeuws transportmiddel dat op kunstmatige wijze deze eeuw heeft gehaald.
Ja, ALS je het vervoer via de weg blijft bevoordelen, DAN kiest het bedrijfsleven voor vrachtwagens, net als dat het voor kinderarbeid kiest als dat niet verboden is. Is dat een reden om daar geen sterk dwingende regels resp. omstandigheden voor te kiezen?
Staal op staal levert nog altijd de minste weerstand en kost dus de minste energie (of die nu elektrisch is of niet) en rubberbanden leveren de meeste fijnstof EN lawaai!
Veel plezier met de “flexibiliteit” als je niet meer kunt ademen…