Station Middelburg bestaat 150 jaar, grote renovatie voor de komende jaren

station Middelburg

Station Middelburg viert haar 150-jarig bestaan. Op 1 maart 1872 werd het stationsgebouw in gebruik genomen voor goederen en reizigers. Dat werd op een feestelijke manier gevierd. Het station is nog lang niet af: er staat een grote renovatie voor de deur. Het station moet een spilfunctie krijgen als ‘mobiliteitshub’, waar verschillende vormen van vervoer samenkomen. Wel wordt het monumentale karakter behouden.

Op 29 februari en 1 maart 1872 werd de Zeeuwse spoorlijn tussen Goes en Middelburg feestelijk in gebruik genomen. Op 1 maart ging de dienstregeling van start en werd het station ook geopend. Voor het station van Middelburg werd een speciaal ontwerp gemaakt, afgeleid van het standaardstation type derde klas. Een aannemer uit Leiden bouwde het station destijds voor 259.000 gulden. Nu is het een monumentaal gebouw dat nog steeds uitkijkt over de destijds nieuw aangelegde gietijzeren draaibrug over het kanaal door Walcheren. “Er zijn nu vijf stationsmonumenten van dat type”, zegt NS-woordvoerder Arno le Blanc.

De vrees van sommige bewoners is dat door de aankomende renovatie het station haar monumentale uitstraling verliest. “Maar wij vinden het ook belangrijk dat het een monument blijft. Het is niet alleen een renovatie, maar ook een restauratie.” Het 150-jarig jubileum werd gevierd, met gratis koffie en een versnapering, wat ook een vooruitblik is naar de toekomst. Het is namelijk de bedoeling dat er een voorziening komt waar reizigers koffie kunnen halen, bijvoorbeeld in de vorm van een stationshuiskamer of kiosk.

Renovatie en slimmere indeling

NS, ProRail en gemeente Middelburg gaan het station en het gebied daar omheen flink aanpakken. De komende jaren wordt het stationsgebouw gerenoveerd en efficiënter ingedeeld, de perronkap en reizigerstunnel worden opgeknapt en het stationsgebied wordt vernieuwd. Er komt ook een compleet nieuwe fundering en vloer. Aan de kant van de reizigerstunnel komt er een horecagelegenheid. Met de werkzaamheden zijn enkele miljoenen gemoeid. Hoeveel precies, kan NS nog niet zeggen. NS hoopt eind dit jaar te beginnen met de werkzaamheden, maar houdt daarbij nog een slag om de arm. “Het is ook afhankelijk van aanbestedingen en vergunningen die worden afgegeven”, zegt Le Blanc.

Door een slimmere indeling wordt beter aangesloten bij de behoefte van de reiziger. De stationshal wordt nu bijna niet gebruikt. Daarom wordt er gekeken naar een nieuwe invulling. Net als bij de rest van het station hangt dat af van ondernemers of initiatieven die interesse hebben in een of meerdere ruimtes. Daarnaast zal de fietsenstalling gebruikersvriendelijker worden ingericht.

station Middelburg
Station Middelburg. Bron: NS

Stationsgebied krijgt nieuwe uitstraling

Oo het gebied rondom het stationsgebouw krijgt een nieuwe uitstraling. Naast het stationsgebouw wordt het perron opgehoogd zodat deze gelijkvloers ligt met de instap van de trein. Deze hoogte is belangrijk om personen met een mobiliteitsbeperking toch zelfstandig gebruik te kunnen laten maken van de trein. Daarbij wordt ook de monumentale perronkap gerenoveerd en zal de wateroverlast in de reizigerstunnel worden teruggedrongen. De tunnel krijgt een uitstraling die beter past bij de directe omgeving.

Het station van Middelburg wordt als mobiliteitshub beschouwd, een plaats waar verschillende vervoersvormen samenkomen. Goed functionerende voorzieningen als kiss-and-ride (uitstapplek voor korte stops red.) en park-and-ride (parkeervoorziening, red.) horen daarbij. Hiermee krijgt het station van Middelburg een spilfunctie.

station Middelburg
Het perron van station Middelburg. Bron: NS

Overlast

Om de overlast te beperken, wordt het werk opgedeeld in verschillende projecten. Er wordt begonnen met het stationsgebouw. Daarna volgen de werkzaamheden aan het gebied rondom het stationsgebouw: de perronkap en de reizigerstunnel. Als laatste is het stationsplein aan de beurt.

Lees ook:

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. 

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Hendriëlle de Groot

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Station Middelburg bestaat 150 jaar, grote renovatie voor de komende jaren | SpoorPro.nl

Station Middelburg bestaat 150 jaar, grote renovatie voor de komende jaren

station Middelburg

Station Middelburg viert haar 150-jarig bestaan. Op 1 maart 1872 werd het stationsgebouw in gebruik genomen voor goederen en reizigers. Dat werd op een feestelijke manier gevierd. Het station is nog lang niet af: er staat een grote renovatie voor de deur. Het station moet een spilfunctie krijgen als ‘mobiliteitshub’, waar verschillende vormen van vervoer samenkomen. Wel wordt het monumentale karakter behouden.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. 

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Hendriëlle de Groot