Partnerverhaal

Trams Amstelveenlijn hebben meer grip met zandvulinstallatie

Alom rubberen overweg en zandvulinstallatie Amstelveenlijn

In de Legmeerpolder ligt sinds 2020 een opstelterrein voor trams van bijna zes voetbalvelden groot. Het opstelterrein heeft plek voor 25 trams en is onderdeel van de Amstelveenlijn. Spoorleverancier Alom heeft aan het GVB een zandvulinstallatie met overwegpanelen geleverd voor dit opstelterrein. Zand zorgt ervoor dat de wielen van de trams meer grip hebben, wat ten goede komt van de dienstregeling. 

In december 2020 is de dienstregeling van de Amstelveenlijn tussen Amsterdam Zuid en Amstelveen gestart. De Amstelveenlijn is onderdeel van de Amsteltram, een nieuwe hoogwaardige tramverbinding van Amsterdam Zuid naar Uithoorn. In januari van dit jaar zijn de werkzaamheden aan de Uithoornlijn gestart, het andere deel van de Amsteltram.

Het opstelterrein aan de Legmeerpolder is in 2020 afgerond. Aan beide zijden van het spoor van het opstelterrein staan vier vulstations, waarmee bestuurders hun tram voorafgaand aan de dienstregeling met zand kunnen vullen. “Een trambestuurder kan tijdens de rit een beetje zand vrij laten komen tussen het wiel en de rails voor antislip. Dit zorgt ervoor dat de tram meer grip heeft om te remmen.”

Overwegpanelen toegepast op vulstation

We hebben de tussenliggende ruimte tussen de vulstations uitgerust met Rosehill overwegpanelen, die in de spoorsector ook op overwegen toegepast worden. Doordat deze panelen tussen de rail liggen, kunnen trambestuurders veilig heen en weer lopen tussen de verschillende vulstations”, legt Aerts uit.

De zandvulstations hebben een dak waardoor ze het uiterlijk van een tramhalte hebben, zodat de bestuurders bij slecht weer droog kunnen staan. “Wij hebben een vaste en een mobiele opstelling van de vulstations.”

Alom heeft ook een mobiele zandvulinstallatie aan het GVB geleverd, die zorgt voor extra flexibiliteit. Deze mobiele zandvulinstallatie (zie foto onderin) is elektrisch aangedreven. Dankzij de robuuste en compacte vormgeving kan deze mobiele zandvulinstallatie eenvoudig en snel bij de tram geplaatst worden.

Opstelterrein Legmeerpolder

Het opstelterrein aan de Legmeerpolder is ongeveer 5,5 voetbalvelden groot. Er staan 70 bovenleidingsmasten en er ligt zo’n 2.500 meter spoor inclusief 11 wissels. Verder ligt er 5 kilometer aan bekabeling voor de stroom, verlichting, wissels, seinen en de dienstgebouwen.

Alom mobiele zandvulinstallatie
De mobiele zandvulinstallatie van Alom.
Onderwerpen: , ,

Alom

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Trams Amstelveenlijn hebben meer grip met zandvulinstallatie | SpoorPro.nl
Partnerverhaal

Trams Amstelveenlijn hebben meer grip met zandvulinstallatie

Alom rubberen overweg en zandvulinstallatie Amstelveenlijn

In de Legmeerpolder ligt sinds 2020 een opstelterrein voor trams van bijna zes voetbalvelden groot. Het opstelterrein heeft plek voor 25 trams en is onderdeel van de Amstelveenlijn. Spoorleverancier Alom heeft aan het GVB een zandvulinstallatie met overwegpanelen geleverd voor dit opstelterrein. Zand zorgt ervoor dat de wielen van de trams meer grip hebben, wat ten goede komt van de dienstregeling. 

In december 2020 is de dienstregeling van de Amstelveenlijn tussen Amsterdam Zuid en Amstelveen gestart. De Amstelveenlijn is onderdeel van de Amsteltram, een nieuwe hoogwaardige tramverbinding van Amsterdam Zuid naar Uithoorn. In januari van dit jaar zijn de werkzaamheden aan de Uithoornlijn gestart, het andere deel van de Amsteltram.

Het opstelterrein aan de Legmeerpolder is in 2020 afgerond. Aan beide zijden van het spoor van het opstelterrein staan vier vulstations, waarmee bestuurders hun tram voorafgaand aan de dienstregeling met zand kunnen vullen. “Een trambestuurder kan tijdens de rit een beetje zand vrij laten komen tussen het wiel en de rails voor antislip. Dit zorgt ervoor dat de tram meer grip heeft om te remmen.”

Overwegpanelen toegepast op vulstation

We hebben de tussenliggende ruimte tussen de vulstations uitgerust met Rosehill overwegpanelen, die in de spoorsector ook op overwegen toegepast worden. Doordat deze panelen tussen de rail liggen, kunnen trambestuurders veilig heen en weer lopen tussen de verschillende vulstations”, legt Aerts uit.

De zandvulstations hebben een dak waardoor ze het uiterlijk van een tramhalte hebben, zodat de bestuurders bij slecht weer droog kunnen staan. “Wij hebben een vaste en een mobiele opstelling van de vulstations.”

Alom heeft ook een mobiele zandvulinstallatie aan het GVB geleverd, die zorgt voor extra flexibiliteit. Deze mobiele zandvulinstallatie (zie foto onderin) is elektrisch aangedreven. Dankzij de robuuste en compacte vormgeving kan deze mobiele zandvulinstallatie eenvoudig en snel bij de tram geplaatst worden.

Opstelterrein Legmeerpolder

Het opstelterrein aan de Legmeerpolder is ongeveer 5,5 voetbalvelden groot. Er staan 70 bovenleidingsmasten en er ligt zo’n 2.500 meter spoor inclusief 11 wissels. Verder ligt er 5 kilometer aan bekabeling voor de stroom, verlichting, wissels, seinen en de dienstgebouwen.

Alom mobiele zandvulinstallatie
De mobiele zandvulinstallatie van Alom.
Onderwerpen: , ,

Alom

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.