‘Waarom geen spoorverbinding tussen Eindhoven en Antwerpen?’

Eindhoven Centraal
Een treinverbinding tussen Eindhoven Centraal en Station Antwerpen Centraal is nog ver weg. Phil Richards/Creative Commons

Hans Kluijtmans, inwoner van Eindhoven en producent van het weblog EU-access.blog, vindt dat zijn wereldberoemde stad op een eilandje ligt. Dat schrijft hij in een ingezonden brief aan het Eindhovens Dagblad. “Als je de landkaart erbij pakt, zie je dat er maar twee treinverbindingen zijn tussen België en Nederland. In het westen bij Roosendaal, in het oosten bij Visé (Maastricht). Dat is een vreemde situatie in het kader van een Europa zonder grenzen.”

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. 

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Jeroen Baldwin

Jeroen Baldwin is journalist en chef redactie van SpoorPro.nl

5 reacties op “‘Waarom geen spoorverbinding tussen Eindhoven en Antwerpen?’”

asierts|15.11.22|20:01

Kan zo gerealiseerd worden door 2 treinstellen vanuit Hamont naar Weert te laten rijden, en het achterste treinstel zonder haltering in Weert snel kop te laten maken & nonstop naar Eindhoven te laten doorrijden.

Marc Busio|16.11.22|11:00

Waarom geen spoorverbinding tussen Eindhoven en Antwerpen? Omdat daar een rechtstreekse snelwegverbinding ligt! Als je ook een rechtstreekse OV-verbinding wil, begin dan eens met een snelbuslijn. Als dat een daverend succes wordt, dan kun je altijd nog over een spoorlijn gaan nadenken. Maar dan zal spoedig blijken dat het ‘aanknopen’ van die lijn op de bestaande spoorlijnen rond Antwerpen en Eindhoven het grootste obstakel is, net als dit voor alle nieuwbouwspoorlijnen het geval is en zal zijn.

Pat Rick|16.11.22|15:38

@asierts: inderdaad de snelste manier nu, maar nog sneller als men niet hoeft te (ont-)koppelen. De tijd voor kopmaken kan gebruikt worden voor haltering, want de machinist moet toch naar de achterkant te lopen(onlogisch om het hele stuk EHV-A’pen met 2 machinisten te rijden)

Het antwoord op de vraag is dat men geen visie had: begin jaren 90 is het ‘Bels Lijntje’ opgebroken. Deze liep van Geldrop naar Achel in België. Vanuit Achel ga je makkelijk naar Mol en dan door naar Antwerpen of Brussel

Marc Busio|17.11.22|12:03

Raadpleging van de NS-reisplanner leert mij dat de treinreis van Eindhoven naar Antwerpen via Breda anderhalf uur duurt. Bepaald niet snel, maar even lang als het volgens de NMBS-planner duurt om van Antwerpen in Hamont te komen. Wat je ook bedenkt om van Eindhoven in Hamont te komen, sneller dan de reis via Breda zal het niet zijn. Laat Eindhoven zijn kaarten maar zetten op een betere treinverbinding met Duitsland, want dat is voor de tech-sector een interessantere bestemming dan Antwerpen.

Pat Rick|21.11.22|11:02

@Marc: je gaat steeds uit van de huidige situatie. De verbinding zou een extra I/C moeten worden (met alleen tussenstops in bijv. Weert, Geel, Mol, Herentals). Minder halteringstijd en sneller rijden zal de reistijd aanzienlijk bekorten.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

‘Waarom geen spoorverbinding tussen Eindhoven en Antwerpen?’ | SpoorPro.nl

‘Waarom geen spoorverbinding tussen Eindhoven en Antwerpen?’

Eindhoven Centraal
Een treinverbinding tussen Eindhoven Centraal en Station Antwerpen Centraal is nog ver weg. Phil Richards/Creative Commons

Hans Kluijtmans, inwoner van Eindhoven en producent van het weblog EU-access.blog, vindt dat zijn wereldberoemde stad op een eilandje ligt. Dat schrijft hij in een ingezonden brief aan het Eindhovens Dagblad. “Als je de landkaart erbij pakt, zie je dat er maar twee treinverbindingen zijn tussen België en Nederland. In het westen bij Roosendaal, in het oosten bij Visé (Maastricht). Dat is een vreemde situatie in het kader van een Europa zonder grenzen.”

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. 

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Jeroen Baldwin

Jeroen Baldwin is journalist en chef redactie van SpoorPro.nl

5 reacties op “‘Waarom geen spoorverbinding tussen Eindhoven en Antwerpen?’”

asierts|15.11.22|20:01

Kan zo gerealiseerd worden door 2 treinstellen vanuit Hamont naar Weert te laten rijden, en het achterste treinstel zonder haltering in Weert snel kop te laten maken & nonstop naar Eindhoven te laten doorrijden.

Marc Busio|16.11.22|11:00

Waarom geen spoorverbinding tussen Eindhoven en Antwerpen? Omdat daar een rechtstreekse snelwegverbinding ligt! Als je ook een rechtstreekse OV-verbinding wil, begin dan eens met een snelbuslijn. Als dat een daverend succes wordt, dan kun je altijd nog over een spoorlijn gaan nadenken. Maar dan zal spoedig blijken dat het ‘aanknopen’ van die lijn op de bestaande spoorlijnen rond Antwerpen en Eindhoven het grootste obstakel is, net als dit voor alle nieuwbouwspoorlijnen het geval is en zal zijn.

Pat Rick|16.11.22|15:38

@asierts: inderdaad de snelste manier nu, maar nog sneller als men niet hoeft te (ont-)koppelen. De tijd voor kopmaken kan gebruikt worden voor haltering, want de machinist moet toch naar de achterkant te lopen(onlogisch om het hele stuk EHV-A’pen met 2 machinisten te rijden)

Het antwoord op de vraag is dat men geen visie had: begin jaren 90 is het ‘Bels Lijntje’ opgebroken. Deze liep van Geldrop naar Achel in België. Vanuit Achel ga je makkelijk naar Mol en dan door naar Antwerpen of Brussel

Marc Busio|17.11.22|12:03

Raadpleging van de NS-reisplanner leert mij dat de treinreis van Eindhoven naar Antwerpen via Breda anderhalf uur duurt. Bepaald niet snel, maar even lang als het volgens de NMBS-planner duurt om van Antwerpen in Hamont te komen. Wat je ook bedenkt om van Eindhoven in Hamont te komen, sneller dan de reis via Breda zal het niet zijn. Laat Eindhoven zijn kaarten maar zetten op een betere treinverbinding met Duitsland, want dat is voor de tech-sector een interessantere bestemming dan Antwerpen.

Pat Rick|21.11.22|11:02

@Marc: je gaat steeds uit van de huidige situatie. De verbinding zou een extra I/C moeten worden (met alleen tussenstops in bijv. Weert, Geel, Mol, Herentals). Minder halteringstijd en sneller rijden zal de reistijd aanzienlijk bekorten.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.