Limburgers op ramkoers met ProRail over Miljoenenlijn

Miljoenenlijn
De Miljoenenlijn loopt dwars door het schitterende Zuid-Limburgse Heuvelland. ZLSM

De Zuid-Limburgse Spoorweg Maatschappij (ZLSM) dreigt in Kerkrade de aansluiting op het hoofdspoorwegnet kwijt te raken. ProRail is van plan om de aansluiting in Kerkrade te verwijderen. Daarmee zou er een einde komen aan de plannen van een toeristische stoomtrein tussen de stations Kerkrade Centrum en Valkenburg. Bovendien bestaan er juist plannen om de Miljoenenlijn in ere te herstellen en ook weer te gaan inzetten voor regulier openbaar vervoer.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. 

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Jeroen Baldwin

Jeroen Baldwin is journalist en chef redactie van SpoorPro.nl

13 reacties op “Limburgers op ramkoers met ProRail over Miljoenenlijn”

Marc Busio|06.01.23|17:25

ProRail heeft ontdekt dat er ergens in Nederland, heel ver in het zuiden, toch nog mensen zijn die plezier beleven aan een treinreisje, namelijk met een stoomtreintje over het Miljoenenlijntje. Dan kennen ze daar de ingenieurs van het spoor nog niet! Die zullen daar wel eens even een einde aan maken. Ik adviseer de vrijwilligers van het Miljoenenlijntje dan ook om bij Simpelveld voortaan af te buigen richting Duitsland, want dat is voorlopig de enige manier om met een trein in Aken te komen.

Ronald Hoekmeijer|06.01.23|20:50

Pro Rail en zijn leiding opdoeken ,en alles terug bij de ns ,alsmede opdoeken arriva en andere vervoerders ,terug naar de NS dan zul je zien dat alles blijft rijden ,net zoals dertig jaar terug .goede treinen ,denk aan de hondekoppen ,goede ligging hadden en zit ,en altijd bleven rijden ,nu kunnen ze niets ,geen kennis en ervaring ,zonder iPad zijn men nullen

Erik Creugers|07.01.23|01:46

@Marc Busio, Via Simpelveld per spoor naar Aken? Dan zal Deutsche Bahn eerst de aansluiting in het spoor naar Simpelveld in Vetschau moeten herstellen. En zal een stuk spoor opnieuw aangelegd moeten worden tot aan de ZLSM halte in Vetschau.

Jan Dijk|07.01.23|10:09

Er is overal geen hulp aanwezig is.. Denk aan defecte liften.Praat niet over ProRail. Veel projecten zijn niet snel af te maken.
Ook zijn er veel spoorlijntjes verdwenen, ook voor goederenvervoer. Assen via Gieten naar Stadskanaal; Groningen via Roden, Leek,Marum naar Marum.

Zo zijn er meer projecten,die belangrijk zijn. Aansluiting met de oostgrens, zoals Coevorden en de de route Stadskanaal via Emmen.
De andere vervoerders zijn beter toegankelijk ook voor mensen met een beperking.

Paul Krott|07.01.23|10:09

Ik zou de vrijwilligers van het Miljoenen Lijntje adviseren om eens te kijken of ze iets kunnen met het feit dat er in 1980 tot 1982 toen ik er dienst deed als overwegwachter en blokwachter er door leidinggevenden steeds werd gesproken over een Defensie lijn die nooit zou gesloten worden.

Gerard van Teeffelen|07.01.23|12:11

ZLSM heeft bezuiden Kerkrade Centrum een eigen ‘station’, de aansluiting naat het echte station Centrum is alleen handig om door te kunnen rijden naar Heerlen.

Harold Binneveld|07.01.23|17:03

Miljoenenlijntje opheffen. Te milieuvervuilend zowel de stoomtrein als de vervangende dieseltrein. En dat alleen voor toerisme? Ik vind dit niet meer kunnen hoe leuk het er ook uitziet.

remo engels|08.01.23|13:02

Whahaha al die experts hier, en dan ook nog zeggen dat het onder Ns allemaal zo goed was. 3 blaadjes op het spoor of 5 sneeuwvlokjes en ze rijden al niet.

Ik ben blij met arriva hoe ze het nu geregeld hebben. Veel beter als violia en andere die weer voor hun zijn gekomen. Het bus vervoer is beter en het trein vervoer kan je veel meer van opaan.
En owja treinen naar aachen zijn er nu toch echt al langer dan 1 jaar.

Christ van den Bosch|08.01.23|20:26

@Harold Binneveld, dan ook niet meer op vakantie met de auto en het vlieggtuig of de bus. Dat kan niet meer, vervuiling voor toerisme.

Rudy Amalo|08.01.23|23:08

Laat Prorail maar eerst zorgen dat ze hun zaken voor minimaal 99% op orde hebben en treinen niet uitvallen door wissel-, seinstoringen, boombladeren op het spoor ijzel op de bovenleiding bevroren wissels en en en ga zo maar door. Zolang ze dat niet voor elkaar krijgen moeten ze zichzelf met onbelangrijke zaken bezighouden.

arno holthuijsen|09.01.23|00:27

Nou heren er is al een hele tijd geen treinrit meer mogelijk tussen Kerkrade-simpelveld. Vanaf station Kerkrade staan er al dwarsliggers gekruist in het spoor en zelfs een afgesloten slagboom. Tevens zijn de wissels al jaren buiten gebruik en is bij de overweg 150mtr vanaf het station de overwegbomen al jaren verwijdert.
En ja alles terug op een hoop gooien is idd de oplossing zowel voor het vervoer als het onderhoud. Prorail heeft een behoorlijke machtspositie.

Nico de Gooijer|09.01.23|14:43

De Reactie van de “Limburgers” is wel erg overdreven (tenzij het artikel niet de juiste weergave is).
Volgens mij is een stoomrit tussen Kerkrade-Centrum en Valkenburg nog steeds heel goed mogelijk met de huidige sporen. De ZLSM heeft een eigen perron op Kerkrade en deze is op loopafstand van Kerkrade-Centrum. Ik denk zelfs dat die loopafstand korter is dan die je soms op Utrecht-Centraal hebt tussen trein/bus/tram.

Werner van der Wal Winchester|10.01.23|01:43

Het zwaarvervuilde en actieve spoelwater v. kernenergie,’t vuile zuur v.veel accu’s, veel v.Pfast, kerosine v.vliegtuig +vuurwerk (1/6±v.jaarl.co², excl.stik&fijn stof)(excl. vreugde en bbq oa.-vuren); erger dan schoongemaakte zuiver verbrande bruinkool. De rook is vooral schone stoom, dit om verwarring weg te nemen.
Prorail past regéren toe;da’s niet’r taak maar overheid ‘géeft’ ’t.. De 4 hfd.deportatie routes bij belofte aan joden en ‘wet’ mogen niet ontmanteld,Prorail ving aan.. (Ben j°°ds)

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Limburgers op ramkoers met ProRail over Miljoenenlijn | SpoorPro.nl

Limburgers op ramkoers met ProRail over Miljoenenlijn

Miljoenenlijn
De Miljoenenlijn loopt dwars door het schitterende Zuid-Limburgse Heuvelland. ZLSM

De Zuid-Limburgse Spoorweg Maatschappij (ZLSM) dreigt in Kerkrade de aansluiting op het hoofdspoorwegnet kwijt te raken. ProRail is van plan om de aansluiting in Kerkrade te verwijderen. Daarmee zou er een einde komen aan de plannen van een toeristische stoomtrein tussen de stations Kerkrade Centrum en Valkenburg. Bovendien bestaan er juist plannen om de Miljoenenlijn in ere te herstellen en ook weer te gaan inzetten voor regulier openbaar vervoer.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. 

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Jeroen Baldwin

Jeroen Baldwin is journalist en chef redactie van SpoorPro.nl

13 reacties op “Limburgers op ramkoers met ProRail over Miljoenenlijn”

Marc Busio|06.01.23|17:25

ProRail heeft ontdekt dat er ergens in Nederland, heel ver in het zuiden, toch nog mensen zijn die plezier beleven aan een treinreisje, namelijk met een stoomtreintje over het Miljoenenlijntje. Dan kennen ze daar de ingenieurs van het spoor nog niet! Die zullen daar wel eens even een einde aan maken. Ik adviseer de vrijwilligers van het Miljoenenlijntje dan ook om bij Simpelveld voortaan af te buigen richting Duitsland, want dat is voorlopig de enige manier om met een trein in Aken te komen.

Ronald Hoekmeijer|06.01.23|20:50

Pro Rail en zijn leiding opdoeken ,en alles terug bij de ns ,alsmede opdoeken arriva en andere vervoerders ,terug naar de NS dan zul je zien dat alles blijft rijden ,net zoals dertig jaar terug .goede treinen ,denk aan de hondekoppen ,goede ligging hadden en zit ,en altijd bleven rijden ,nu kunnen ze niets ,geen kennis en ervaring ,zonder iPad zijn men nullen

Erik Creugers|07.01.23|01:46

@Marc Busio, Via Simpelveld per spoor naar Aken? Dan zal Deutsche Bahn eerst de aansluiting in het spoor naar Simpelveld in Vetschau moeten herstellen. En zal een stuk spoor opnieuw aangelegd moeten worden tot aan de ZLSM halte in Vetschau.

Jan Dijk|07.01.23|10:09

Er is overal geen hulp aanwezig is.. Denk aan defecte liften.Praat niet over ProRail. Veel projecten zijn niet snel af te maken.
Ook zijn er veel spoorlijntjes verdwenen, ook voor goederenvervoer. Assen via Gieten naar Stadskanaal; Groningen via Roden, Leek,Marum naar Marum.

Zo zijn er meer projecten,die belangrijk zijn. Aansluiting met de oostgrens, zoals Coevorden en de de route Stadskanaal via Emmen.
De andere vervoerders zijn beter toegankelijk ook voor mensen met een beperking.

Paul Krott|07.01.23|10:09

Ik zou de vrijwilligers van het Miljoenen Lijntje adviseren om eens te kijken of ze iets kunnen met het feit dat er in 1980 tot 1982 toen ik er dienst deed als overwegwachter en blokwachter er door leidinggevenden steeds werd gesproken over een Defensie lijn die nooit zou gesloten worden.

Gerard van Teeffelen|07.01.23|12:11

ZLSM heeft bezuiden Kerkrade Centrum een eigen ‘station’, de aansluiting naat het echte station Centrum is alleen handig om door te kunnen rijden naar Heerlen.

Harold Binneveld|07.01.23|17:03

Miljoenenlijntje opheffen. Te milieuvervuilend zowel de stoomtrein als de vervangende dieseltrein. En dat alleen voor toerisme? Ik vind dit niet meer kunnen hoe leuk het er ook uitziet.

remo engels|08.01.23|13:02

Whahaha al die experts hier, en dan ook nog zeggen dat het onder Ns allemaal zo goed was. 3 blaadjes op het spoor of 5 sneeuwvlokjes en ze rijden al niet.

Ik ben blij met arriva hoe ze het nu geregeld hebben. Veel beter als violia en andere die weer voor hun zijn gekomen. Het bus vervoer is beter en het trein vervoer kan je veel meer van opaan.
En owja treinen naar aachen zijn er nu toch echt al langer dan 1 jaar.

Christ van den Bosch|08.01.23|20:26

@Harold Binneveld, dan ook niet meer op vakantie met de auto en het vlieggtuig of de bus. Dat kan niet meer, vervuiling voor toerisme.

Rudy Amalo|08.01.23|23:08

Laat Prorail maar eerst zorgen dat ze hun zaken voor minimaal 99% op orde hebben en treinen niet uitvallen door wissel-, seinstoringen, boombladeren op het spoor ijzel op de bovenleiding bevroren wissels en en en ga zo maar door. Zolang ze dat niet voor elkaar krijgen moeten ze zichzelf met onbelangrijke zaken bezighouden.

arno holthuijsen|09.01.23|00:27

Nou heren er is al een hele tijd geen treinrit meer mogelijk tussen Kerkrade-simpelveld. Vanaf station Kerkrade staan er al dwarsliggers gekruist in het spoor en zelfs een afgesloten slagboom. Tevens zijn de wissels al jaren buiten gebruik en is bij de overweg 150mtr vanaf het station de overwegbomen al jaren verwijdert.
En ja alles terug op een hoop gooien is idd de oplossing zowel voor het vervoer als het onderhoud. Prorail heeft een behoorlijke machtspositie.

Nico de Gooijer|09.01.23|14:43

De Reactie van de “Limburgers” is wel erg overdreven (tenzij het artikel niet de juiste weergave is).
Volgens mij is een stoomrit tussen Kerkrade-Centrum en Valkenburg nog steeds heel goed mogelijk met de huidige sporen. De ZLSM heeft een eigen perron op Kerkrade en deze is op loopafstand van Kerkrade-Centrum. Ik denk zelfs dat die loopafstand korter is dan die je soms op Utrecht-Centraal hebt tussen trein/bus/tram.

Werner van der Wal Winchester|10.01.23|01:43

Het zwaarvervuilde en actieve spoelwater v. kernenergie,’t vuile zuur v.veel accu’s, veel v.Pfast, kerosine v.vliegtuig +vuurwerk (1/6±v.jaarl.co², excl.stik&fijn stof)(excl. vreugde en bbq oa.-vuren); erger dan schoongemaakte zuiver verbrande bruinkool. De rook is vooral schone stoom, dit om verwarring weg te nemen.
Prorail past regéren toe;da’s niet’r taak maar overheid ‘géeft’ ’t.. De 4 hfd.deportatie routes bij belofte aan joden en ‘wet’ mogen niet ontmanteld,Prorail ving aan.. (Ben j°°ds)

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.