Europese Commissie krijgt met wat vertraging antwoord op ‘dreigbrief’

Gebouw Europese Commissie
Foto ter illustratie Shutterstock

De Europese Commissie (EC) krijgt uiterlijk eind oktober antwoord van staatssecretaris Vivianne Heijnen van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat op de aanmaningsbrief die de EC haar op 14 juli van dit jaar verstuurde. Met de brief startte de EC een inbreukprocedure tegen Nederland wegens een onjuiste toepassing van de EG-Verordening betreffende het openbaar personenvervoer per spoor en over de weg. De zogeheten inbreukprocedure kan uiteindelijk leiden tot een rechtszaak bij het Europees Hof van Justitie.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. 

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Jeroen Baldwin

Jeroen Baldwin is journalist en chef redactie van SpoorPro.nl

4 reacties op “Europese Commissie krijgt met wat vertraging antwoord op ‘dreigbrief’”

Pat Rick|27.09.23|17:06

De EC moet zich realiseren dat wat Nederland en de reiziger nodig heeft is een goedwerkend integraal OV-systeem, en geen gefragmenteerde wingewesten voor DB, SNCF en hun lobbyclubs. NS is vertrokken uit Duitsland en Schotland. Laat de regionale lijnen weer bij NS komen (want Arriva heeft zo slecht gepresteerd dat ze door de provincie Limburg op de vingers is getikt en rijdt liever naar Schiphol dan dienstregeling. Keolis heeft 2 september jl een hele dag niet gereden tussen Zutphen en Oldenzaal)

Pat Rick|27.09.23|17:12

Door de regionale lijnen weer bij NS onder te brengen zijn het weer de NEDERLANDSE spoorwegen, niet Utrecht e.o. Sommige lijnen in de Randstad kunnen beter naar Randstad Rail gaan, zodat deze flexibeler zijn en met hogere frequenties gereden moeten worden. Daardoor binnen de R’stad betere aansluiting op metro/bus/tram en buiten de R’stad betere aansluiting op IC en internationale treinen. Organisatie van NS moet platter, wendbaarder (zelfsturende teams) en minder uit het stoomtijdperk (pyramide)

Illya Vaes|28.09.23|13:13

De basisfout van de politiek is om aan NS te vragen wat die zes treinen per uur extra gaan kosten.
Gewoon opnemen in de concessie en vragen of NS die wil. Zo nee, aanbesteden. Zo ja, dan dus ook die zes treinen.
Het is een beetje dom om je te laten leiden door de naamgeving van het bedrijf “NS”. Da’s net zo “Nederlands” als Microsoft Nederland. De naam maakt niet dat men in het openbaar belang opereert.
De regionale lijnen zijn met provinciale aanbesteding VELE malen beter geworden.

Pat Rick|03.10.23|09:45

@Illya: enig aandeelhouder van NS is de Nederlandse staat. Na terugtrekking uit VK en grotendeels Duitsland ligt de focus van de activiteiten op NL, nu m.n. de Randstad.

NS zou niet meer self-serving zijn, maar weer relevant zijn voor Nederland en de inwoners. En zich moeten organiseren zoals Flix-train of een regionale vervoerder met oog voor kwaliteit.

Arriva laat reizigers (letterlijk) in de kou staan op de Maaslijn. Maar ze zijn er niet voor hen, maar voor Deutsche Bahn (vergeet dat niet)

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Europese Commissie krijgt met wat vertraging antwoord op ‘dreigbrief’ | SpoorPro.nl

Europese Commissie krijgt met wat vertraging antwoord op ‘dreigbrief’

Gebouw Europese Commissie
Foto ter illustratie Shutterstock

De Europese Commissie (EC) krijgt uiterlijk eind oktober antwoord van staatssecretaris Vivianne Heijnen van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat op de aanmaningsbrief die de EC haar op 14 juli van dit jaar verstuurde. Met de brief startte de EC een inbreukprocedure tegen Nederland wegens een onjuiste toepassing van de EG-Verordening betreffende het openbaar personenvervoer per spoor en over de weg. De zogeheten inbreukprocedure kan uiteindelijk leiden tot een rechtszaak bij het Europees Hof van Justitie.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. 

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Jeroen Baldwin

Jeroen Baldwin is journalist en chef redactie van SpoorPro.nl

4 reacties op “Europese Commissie krijgt met wat vertraging antwoord op ‘dreigbrief’”

Pat Rick|27.09.23|17:06

De EC moet zich realiseren dat wat Nederland en de reiziger nodig heeft is een goedwerkend integraal OV-systeem, en geen gefragmenteerde wingewesten voor DB, SNCF en hun lobbyclubs. NS is vertrokken uit Duitsland en Schotland. Laat de regionale lijnen weer bij NS komen (want Arriva heeft zo slecht gepresteerd dat ze door de provincie Limburg op de vingers is getikt en rijdt liever naar Schiphol dan dienstregeling. Keolis heeft 2 september jl een hele dag niet gereden tussen Zutphen en Oldenzaal)

Pat Rick|27.09.23|17:12

Door de regionale lijnen weer bij NS onder te brengen zijn het weer de NEDERLANDSE spoorwegen, niet Utrecht e.o. Sommige lijnen in de Randstad kunnen beter naar Randstad Rail gaan, zodat deze flexibeler zijn en met hogere frequenties gereden moeten worden. Daardoor binnen de R’stad betere aansluiting op metro/bus/tram en buiten de R’stad betere aansluiting op IC en internationale treinen. Organisatie van NS moet platter, wendbaarder (zelfsturende teams) en minder uit het stoomtijdperk (pyramide)

Illya Vaes|28.09.23|13:13

De basisfout van de politiek is om aan NS te vragen wat die zes treinen per uur extra gaan kosten.
Gewoon opnemen in de concessie en vragen of NS die wil. Zo nee, aanbesteden. Zo ja, dan dus ook die zes treinen.
Het is een beetje dom om je te laten leiden door de naamgeving van het bedrijf “NS”. Da’s net zo “Nederlands” als Microsoft Nederland. De naam maakt niet dat men in het openbaar belang opereert.
De regionale lijnen zijn met provinciale aanbesteding VELE malen beter geworden.

Pat Rick|03.10.23|09:45

@Illya: enig aandeelhouder van NS is de Nederlandse staat. Na terugtrekking uit VK en grotendeels Duitsland ligt de focus van de activiteiten op NL, nu m.n. de Randstad.

NS zou niet meer self-serving zijn, maar weer relevant zijn voor Nederland en de inwoners. En zich moeten organiseren zoals Flix-train of een regionale vervoerder met oog voor kwaliteit.

Arriva laat reizigers (letterlijk) in de kou staan op de Maaslijn. Maar ze zijn er niet voor hen, maar voor Deutsche Bahn (vergeet dat niet)

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.