Dubbele spoorstaafbreuk bij overweg in Vught
![Spoorstaafbreuk](https://www.spoorpro.nl/wp-content/uploads/2021/06/Spoorstaafbreuk-1024x733.jpg)
Het treinverkeer over de A2-corridor, van Amsterdam richting Eindhoven, heeft in elk geval vandaag te maken met een uitgeklede dienstregeling. Door een dubbele spoorstaafbreuk bij Vught kunnen er minder treinen over het traject rijden.
De breuk in de spoorstaven zijn gisteren al ontdekt. “De breuken zitten bij een overweg in Vught”, zegt ProRail-woordvoerder Jeroen Wienen. “De oorzaak van de breuken is vooralsnog onbekend. Vaak is de precieze oorzaak van een spoorstaafbreuk niet te achterhalen.”
De breuken zitten bij elkaar, in een overweg. “Het repareren van een spoorstaafbreuk neemt aardig wat tijd in beslag”, aldus Wienen. “De afgelopen nacht is er al een voorbereiding op de reparatie gedaan en vannacht hopen we beide breuken te kunnen repareren.” Wienen houdt daarbij een slag om de arm of dat ook gaat lukken.
Door de breuken kunnen er minder treinen over het traject rijden, vanaf Amsterdam richting Eindhoven dus. In elk geval voor vandaag is de dienstregeling daarom aangepast. Reizigers die vanuit Amsterdam of Utrecht richting Eindhoven willen of vice versa wordt derhalve aangeraden de reisplanner te raadplegen vooraleer men onderweg gaat.
Lees ook:
- Spoorbouwend Nederland nog sceptisch over emissieloos werken
- ProRail: ‘Steeds transparant geweest over bouwplannen PHS Den Bosch-Vught’
- Startsein PHS Den Bosch – Vught
- Doel ProRail: Zuidwestboog bij Meteren in 2031 operationeel
- Drukke overweg in Vught ‘vanuit het niets’ definitief dicht
- BAM Infra wint aanbesteding voor spoorklus Vught en Den Bosch
Wilt u dit artikel lezen?
Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.
Bent u al abonnee?
En wéér faalt P**Rail in haar kerntaak: veilige beschikbaarheid van de infra.
En wat kan prorail doen aan preventie tegen een onvoorziene calamiteit dan,volgens u?
Als er hier in Nederland een haar in de boter zit staan we allemaal direct op onze achterste benen om iedereen de maat te nemen…..kalmte kan je redden,net als begrip overigens én relativeren…
Kort door de bocht meneer van Extel
Je zult maar naar de uitvaart van je moeder moeten en afhankelijk zijn van OV van Groningen naar Brabant, geen treinverkeer wegens defect spoor Zwolle Meppel en nu dit bij Vught
Dit zijn geen onvoorziene calamiteiten maar het resultaat van jarenlang achterstallig onderhoud ondanks veelvuldige buitendienststellingen die hun tol eisen
Mijn moeder was al dood en begraven voor ik er was
En waarschijnlijk zijn overal de overloopwissels weggehaald (want goedkoper) en kunnen treinen niet om de plaats des onheils heenrijden…
Spoorstaafbreuken in een overweg kunnen verschillende oorzaken hebben. Een corrosieve omgeving (o.a. strooizout en andere vervuiling) kan tot ‘pitting’ leiden. Blinde vering op de overgang naar de (Harmelen-)overweg geeft een verhoogde dymamische belasting van het spoor. Dit laatste kan overigens goed worden bestreden. Bijkomend voordeel: verbetert het reizigerscomfort en vermindert trillingshinder voor de directe omgeving.