Limburg en Maastricht dagen Vlaanderen voor de rechter
Op 30 januari schreef SpoorPro dat op 5 maart de rechtszaak zou dienen die de Provincie Limburg en de Gemeente Maastricht aanspannen tegen het Vlaams Gewest en Vervoermaatschappij De Lijn. In die zaak eisen de Nederlandse partijen dat de Vlaamse partijen hun financiële verplichtingen nakomen in een voorgenomen tramproject. Dat klopte niet helemaal, zo blijkt nu. Gisteren – 5 maart – is het besluit genomen door de provincie en de gemeente om de rechtszaak inderdaad door te zetten.
Wilt u dit artikel lezen?
Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.
Bent u al abonnee?
Toch is de grootste en meest verwoestende fout aan Nederlandse zijde gemaakt. En dat is het niet meer naar station Maastricht rijden. Daarvoor werd een feitelijk onjuist excuus opgegeven. En die fout heeft het project TEN ONRECHTE genekt….
Het had dus helemaal niet zo hoeven lopen. Dat maakt het allemaal nog veel triester.
Dit project was bij voorbaat kansloos omdat het uitgangspunt was: er ligt nog een oude spoorlijn, daar zouden we toch wat mee moeten kunnen doen. Men had daarentegen het potentieel aantal ov-reizigers tussen beide steden als uitgangspunt moeten nemen en dan had dat slechts tot de conclusie kunnen leiden: een buslijn is meer dan voldoende. Maak van die oude spoorlijn een mooi fietspad: dan zijn de mensen op hun e-bike nog sneller dan met die bus.