Dit zijn ze: winnaars RailTech Innovation Awards bekend
Vandaag zijn de winnaars van de RailTech Innovation Award 2024 bekendgemaakt. De prijsuitreiking vond plaats op Rail Tech Europe in de Jaarbeurs in Utrecht. Er zijn winnaars gekozen in drie categorieën: digitalisatie, technologie & design en infrastructuur.
De winnaars werden gekozen door een jury bestaande uit Enno Wiebe, technisch directeur CER, Juliette van Driel, productmanager Wayside Train Monitoring Systems en Real-time Asset Monitoring bij ProRail, en de RailTech redactie. Zij kozen gezamenlijk de producten en diensten uit die in hun ogen het meest innovatief zijn, het best een relevante uitdaging oplossen en goed toepasbaar zijn in de spoorsector. Ook werd er een publieksprijs uitgereikt op basis van stemmen.
Winnaar digitalisatie
In de categorie digitalisatie wint CFL Multimodal met de CFL Lock-e. Deze oplossing verbetert de controle van het laden van opleggers op het spoor met geavanceerde lichtmodules, die zichtbaar zijn voor de operator, en IoT-apparaten voor gegevensregistratie en communicatie.
Winnaar technologie & design
In technologie en design sleept InfraBel de prijs in de wacht. Het bedrijf ontwikkelde in samenwerking met Alstom en ZÖLLNER Signal het Mobile Balise System (MBS). Het MBS functioneert als een mobiel apparaat dat in de sporen wordt ingebouwd en vormt een beschermend schild voor zones waar wordt gewerkt.
Winnaar infrastructuur
De prijs voor innovatie in infrastructuur gaat dit jaar naar Sercel, voor een geotechnische oplossing die sinkholes onder spoorwegen anticipeert en detecteert. De seismische bewakingsmethode maakt gebruik van het glasvezelnetwerk voor telecom dat langs het spoor ligt en dat met Distributed Acoustic Sensing kan worden gebruikt als seismische sensor.
Winnaar publieksprijs
De bezoekers van de beurs gunnen de publieksprijs aan Rhomberg Sersa en Vossloh. Zij ontwikkelden MR.pro: een webgebaseerd programma dat het eenvoudig maakt om toegang te krijgen tot infradata op verschillende platforms, ongeacht tijd en locatie, en om in realtime wijzigingen aan te brengen in de database.
Meer informatie
Meer weten over de producten en diensten van de winnaars en genomineerden? Lees hier verder, of meld je hier aan en bezoek dag twee van de beurs (7 maart).
Lees ook:
- Utrecht het centrum voor de spoorsector: dit is dag 1 van RailTech Europe 2024
- De railsector komt deze week samen in Utrechtse Jaarbeurs
- RailTech Europe ’24: lessen van een nieuw signaleringssysteem voor metro New York
- RailTech Europe ’24: Is ATO geschikt voor Noorse spoorwegen?
- RailTech Europe ’24: Nederland op ramkoers met EU over marktwerking in het spoor
En de winnaar in de categorie “hoogbeschikbare vervoersdienstverlening PER SPOOR conform jaardienstregeling met vereiste capaciteit” is?
Oh nee, dat ouderwetse idee is juist verlaten, staat het eigen gemak teveel in de weg.
_Praten_ over “winkel open tijdens verbouwing” of “basisvoorwaarde in het leven” en “24-7 op orde” is niet voldoende.