Eerst roestrijden, dan pas treinen rond Schiphol en Amsterdam

spoorstaven
Spoorstaven roesten vrij snel als er geen treinen overheen rijden. (foto ter illustratie) Jeroen Baldwin/SpoorPro

Vrijdag is er veel hinder voor treinreizigers doordat het ‘roestrijden’ na werkzaamheden aan de sporen rond Schiphol niet was opgenomen in de planning. Daardoor moet er vandaag nog worden ‘roestgereden’. Volgens een woordvoerder van de NS verloopt een en ander vrijdagochtend rond 07.00 uur redelijk. “Maar het blijft heel vervelend, zeker ook omdat het vrij onverwacht is.”

De roestvorming op het spoor heeft te maken met het feit dat door werkzaamheden bepaalde sporen niet zijn gebruikt. Er zijn dagen- tot wekenlang geen treinen overheen gereden en dan gaan spoorstaven onmiddellijk roesten. Die roest zorgt voor een verminderd contact tussen treinwielen en spoorstaven en dat zorgt er weer voor dat seinen en overwegbeveiligingen mogelijk niet goed functioneren. Dat is dus bepaald ongewenst. Roestrijden is normaal als een spoor een poosje niet is gebruikt.

De betreffende sporen zijn niet gebruikt omdat ProRail twaalf dagen heeft gewerkt rondom Schiphol. “Het spoor en de constructie waar het spoor op ligt zijn vernieuwd”, aldus de spoorbeheerder. “Ook hebben we twee wissels in de spoortunnel vervangen en zijn de verlichting en de technische installaties in de spoortunnel gecheckt. Daarnaast werd er gewerkt bij het opstelterrein bij Hoofddorp.”

Een woordvoerder van ProRail zegt dat twee weken geleden bleek dat het roestrijden niet was opgenomen in de planning van al het werk. Uiteindelijk is in overleg met NS en de uitvoerders donderdag besloten vrijdag dan maar alles in zo kort mogelijk tijdsbestek te doen. “Een fout wil ik het niet noemen, het is niet zo dat iemand dat bewust uit de planning had gelaten. Maar dat inplannen is inderdaad wel de verantwoordelijkheid van ProRail”, aldus de woordvoerder.

Het roestrijden gebeurt vrijdag in fases, op allerlei trajecten rond de luchthaven. De situatie voor de reiziger verschilt zo ongeveer per uur. “Er is een minimaal aantal sporen beschikbaar en er waren al minder sporen door geplande werkzaamheden. Er rijden dus tientallen treinen niet”, zegt een woordvoerder van de NS.

In alle vroegte is begonnen aan het traject Hoofddorp-Schiphol en daar zijn bussen ingezet. Daarna zijn de sporen naar Leiden en Amsterdam en Rotterdam aan de beurt. Later vrijdag volgen werkzaamheden richting Duivendrecht, waardoor ook vervoer richting Utrecht, Schiphol en Leiden wordt geraakt. Op niet alle trajecten worden bussen ingezet, soms omdat er volgens NS voldoende omreismogelijkheden zijn, soms omdat die bussen niet zomaar snel zijn in te zetten.

NS verwacht dat vrijdag rond 15.15 uur alle klussen zijn geklaard, maar ook dan zal het nog even duren voor alle treinen weer normaal rijden.

Lees ook:

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. 

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Jeroen Baldwin

Jeroen Baldwin is journalist en chef redactie van SpoorPro.nl

1 reactie op “Eerst roestrijden, dan pas treinen rond Schiphol en Amsterdam”

Derk van Dorth|08.03.24|17:20

Normaal nam de aannemer dat voor zijn rekening (tijdens de BTD), maar soms kreeg ik als planner de opdracht een roestrijrit in te plannen, met wissels krom en langzaam rijden bij overwegen. Een overbrengingsrit of desnoods nachtnet leende zich daar uitstekend voor, dat hoeft toch niet zo lang te duren?

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Eerst roestrijden, dan pas treinen rond Schiphol en Amsterdam | SpoorPro.nl

Eerst roestrijden, dan pas treinen rond Schiphol en Amsterdam

spoorstaven
Spoorstaven roesten vrij snel als er geen treinen overheen rijden. (foto ter illustratie) Jeroen Baldwin/SpoorPro

Vrijdag is er veel hinder voor treinreizigers doordat het ‘roestrijden’ na werkzaamheden aan de sporen rond Schiphol niet was opgenomen in de planning. Daardoor moet er vandaag nog worden ‘roestgereden’. Volgens een woordvoerder van de NS verloopt een en ander vrijdagochtend rond 07.00 uur redelijk. “Maar het blijft heel vervelend, zeker ook omdat het vrij onverwacht is.”

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. 

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Jeroen Baldwin

Jeroen Baldwin is journalist en chef redactie van SpoorPro.nl

1 reactie op “Eerst roestrijden, dan pas treinen rond Schiphol en Amsterdam”

Derk van Dorth|08.03.24|17:20

Normaal nam de aannemer dat voor zijn rekening (tijdens de BTD), maar soms kreeg ik als planner de opdracht een roestrijrit in te plannen, met wissels krom en langzaam rijden bij overwegen. Een overbrengingsrit of desnoods nachtnet leende zich daar uitstekend voor, dat hoeft toch niet zo lang te duren?

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.