Onderzoeksraad voor Veiligheid: Verkeerde ‘prikkels’ van ministerie en ProRail
Bij onderhoud aan het spoor legt de staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat te eenzijdig de focus op beschikbaarheid van het spoor voor het vervoer van reizigers en goederen. Dat is een verkeerde prikkel. Dat stelt de Onderzoeksraad voor Veiligheid in het vandaag gepresenteerde rapport naar aanleiding van het treinongeval met dodelijke afloop bij Voorschoten, op 4 april vorig jaar. De Onderzoeksraad heeft niet kunnen vaststellen wat de directe oorzaak was van de aanrijding.
Wilt u dit artikel lezen?
Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.
Bent u al abonnee?
Heeft men niet kunnen vaststellen wat de direct oorzaak van de aanrijding was? Een kraanmachinist is het spoor overgestoken toen dat nog niet toegestaan was, met een zwaar spoorwegongeval en zijn dood tot gevolg. Dat is diep tragisch, maar soms maken mensen – ondanks een goede staat van dienst en zonder enige opzet – fouten met dit soort ernstige gevolgen. Dan kun je een dik rapport schrijven met allerlei niet-optimale omstandigheden, maar de menselijke fout moet benoemd kunnen worden.