Spoornetwerk is niet meegegroeid met toename vervoer
De aangekondigde buitendienststellingen van baanvakken wegens onderhoudswerk verschillen feitelijk niet van de huidige situatie, waarin reizigers en verladers ook worden geconfronteerd met de ene stremming na de andere. Het spoor is niet meegegroeid met het toegenomen vervoer, het overheidsbudget is al jaren te laag en moet worden bijgeplust, in plaats van wezenlijke verbeteringen beperkt men zich tot lapmiddelen en het zou een goed idee zijn om immigranten op te leiden tot vakman bij het spoor. Dat schrijft Rikus Spithorst van Maatschappij Voor Beter OV in zijn column.
Wilt u dit artikel lezen?
Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.
Bent u al abonnee?
Kom alsjeblieft niet aan met immigranten onzin..Prorail besteed al haar werk aan, waardoor de aannemers steeds goedkoper gingen inschrijven.Het gevolg is dat de aannemers hun kundige personeel en machines de deur uit hebben gedaan en nu in het weekend mensen inhuren van goedkope firma’s. En of dat nu een Nederlands sprekende man is of een oost duitser voor een paar cent dat maakt niet meer uit. Daarbij wordt het spoor inderdaad hier en daar wat opgelapt.
Voorheen deed een stopmachine het spoor van A-Z.. tegenwoordig hier 10 meter en verderop 100 meter en wat daar tussen in ligt? een 5,5 is afgerond een voldoende toch? Zolang er geen geld komt bij het werk. Maar ergens op een kantoor blijft hangen of naar een duur station gaat kunnen we blijven ouwehoeren hier over..
Heb 43 jaar gewerkt in het machinaal spooronderhoud (stopmachine) en sinds de 60er jaren tot 1995 is de ligging van het spoor alleen maar verbetert maar sinds de privatisering de opsplitsing van de NS is het alleen maar bergaf gegaan met het onderhoud van het spoor en dat is niet verwonderlijk als we toen netto 6 uur hadden en nu 2 1/2 uur dan kom je alleen toe om incidenten te doen met andere woorden de werkvloer heeft wel gelijk ze hadden nooit moeten splitsen want de kennis was in huis .
Veel geld dat wordt uitgegeven aan fraaie stationsgebouwen kan beter worden besteed aan de treinverbindingen. Delft heeft een duur stationsgebouw gekregen, maar de reiziger is beter af met 4 sporen tussen Rotterdam en Rijswijk. Breda krijgt een kolossaal station, maar de aansluitbogen naar de HSL liggen er ongebruikt bij. Arnhem heeft een futuristisch geval, maar 10 treinen per uur kachelen nog steeds oostwaarts over een smal spoorwegviaduct. Architecten doen het blijkbaar beter dan ingenieurs.
Het is ook zeer beschamend dat Drachten met 45000 inwoners en 28000 werkplekken geen spoorweg verbinding heeft.
Uitbreidingen vinden plaats m.n. in het westen en midden van het land gefinancierd met geld wat in het noorden wordt gewonnen.
Het wordt tijd dat daar verandering/actie wordt ondernomen.
Iedere keer wordt het noorden afgescheept met een fooi!