Tijdelijke aanpassing dienstregeling door ICNG-opleiding machinisten
De dienstregeling tussen Den Haag Centraal en Rotterdam wordt van 8 januari tot 3 februari aangepast. Op 8 januari start namelijk de opleiding van machinisten die met de nieuwe Intercity van NS (ICNG) op het hoofdrailnet gaan rijden. Er zijn dan minder ICNG-treinstellen beschikbaar voor de dienstregeling.
“We willen onze reizigers een voorspelbare en betrouwbare reis bieden”, zegt NS-woordvoerder Arno Leblanc. “Om te voorkomen dat het niet beschikbaar zijn van deze treinstellen leidt tot ongeplande uitval van treinen, kiezen we ervoor om tijdelijk de dienstregeling aan te passen. Op 3 februari is de dienstregeling weer normaal.”
Van maandag tot en met vrijdag rijdt de IC direct van Amsterdam naar Rotterdam door naar Eindhoven. De rechtstreekse Intercity tussen Den Haag Centraal en Eindhoven – die deels over de HSL gaat – rijdt dan niet. “Dit betekent dat er tijdelijk geen Intercity rijdt tussen Den Haag Centraal en Rotterdam”, aldus Leblanc. “Reizigers vanuit de richting Eindhoven naar Den Haag kunnen overstappen op station Rotterdam Centraal. Voor andere reizigers blijft de dienstregeling gelijk.”
Tussen Rotterdam Centraal en Den Haag blijven wel Intercity’s rijden naar Den Haag HS en Den Haag Laan van NOI. Daarnaast rijden er vier Sprinters per uur naar Den Haag Centraal.
Lees ook:
- Punctualiteitsscore van 94 procent op HSL ‘nooit haalbaar’
- NS over stilgevallen ICNG: ‘Dat kan in deze testfase gebeuren’
- NS: “ICNG haalt voorganger langzaam maar zeker in”
- NS verdubbelt frequentie naar Brussel, maar schrapt binnenlandse lijnen
Ondanks ‘kleine imperfecties’ rijdt ICNG nu ook tussen Den Haag en Eindhoven - ICNG kort uit dienst gehaald na technische storing, maar rijdt inmiddels weer
- SpoorProTV ontvangt ICNG en NS-directeur op Rotterdam Centraal
Wilt u dit artikel lezen?
Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.
Bent u al abonnee?
Om eventuele risico’s op te late salarisbetaling moet NS ook maar besluiten gewoon geen salaris meer uit te betalen (aan mensen die dit soort smoezen verzinnen).
(hoe lang geleden werd er niet geroeptoeterd dat de dienstregeling werd uitgebreid? Twee, drie weken? Nieuwe concessie op zak, dus elke hint van ambitie kan weer vervallen?)
Wat een bizarre argumenten. Hebben ze dan het bestaande materieel te vroeg buiten dienst gesteld of zo? Als oud hoofd materieelbeleid begrijp ik er helemaal niets van en heb ik er ook helemaal geen begrip voor. Ik snap er ook helemaal niks van dat het Rijk als concessieverlener hier zo maar mee akkoord gaat.