knuppel in het hoenderhok

Provincie Overijssel pleit voor provinciaal ov-bedrijf

Blauwnet Lint 42 op weg naar Hengelo
Regionale vervoerders zullen de ontwikkelingen in Overijssel met bijzondere interesse volgen. (ter illustratie: Blauwnet Lint 42 op weg naar Hengelo) Rob Dammers/Flickr

Overijssel moet een eigen ov-bedrijf opzetten om het busvervoer in de provincie te verzorgen. Daarvoor pleiten enkele partijen in Provinciale Staten. Op dit moment is zoiets wettelijk niet toegestaan, maar in de Tweede Kamer werden vorig jaar enkele moties aangenomen met de oproep aan het kabinet om dit mogelijk te maken. Weliswaar gaat dit nog over het busvervoer, maar deze ontwikkeling kan op termijn ook consequenties hebben voor het reizigersvervoer per trein.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. 

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Jeroen Baldwin

Bron: ANP

Jeroen Baldwin is journalist en chef redactie van SpoorPro.nl

2 reacties op “Provincie Overijssel pleit voor provinciaal ov-bedrijf”

Patrick EHV|28.02.24|10:14

Lijkt me een goed initiatief. Laat de provincies samen het OV organiseren zoals drinkwaterbedrijven: goed en goedkoop.

De commercianten willen laten geloven dat alleen marktwerking dit kan, maar in de praktijk is het minder efficiënt. En plaatsen zij hun eigen belangen voor die van de reiziger. Integratie gaat verloren door verschillende vervoerders en men verliest schaalvoordelen: Arriva in Noord-NL kan minder makkelijk/niet Limburg helpen. Zo is OV in NL een van de duurste in Europa.

asierts|28.02.24|18:13

Volstrekt lachwekkend. De overheid kan helemaal niets voorelkaar krijgen – en dat geldt ook voor Provincie Overijssel. De ene miljoenenmislukking na de andere mega-miskleun. Natuurlijk weet de ambtenarij het altijd wel weer zo te draaien dat ‘de markt’, een andere (semi-)overheidsclub, uitvoeringsorgaan of een ter offering slinks richting het hakblok gemanouvreerde bestuurder de schuld krijgt, maar insiders weten wel beter. Paar voorbeelden ? HSL-Zuid, Zwolle-Kampen, Ombouw Hoekselijn.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Provincie Overijssel pleit voor provinciaal ov-bedrijf | SpoorPro.nl
knuppel in het hoenderhok

Provincie Overijssel pleit voor provinciaal ov-bedrijf

Blauwnet Lint 42 op weg naar Hengelo
Regionale vervoerders zullen de ontwikkelingen in Overijssel met bijzondere interesse volgen. (ter illustratie: Blauwnet Lint 42 op weg naar Hengelo) Rob Dammers/Flickr

Overijssel moet een eigen ov-bedrijf opzetten om het busvervoer in de provincie te verzorgen. Daarvoor pleiten enkele partijen in Provinciale Staten. Op dit moment is zoiets wettelijk niet toegestaan, maar in de Tweede Kamer werden vorig jaar enkele moties aangenomen met de oproep aan het kabinet om dit mogelijk te maken. Weliswaar gaat dit nog over het busvervoer, maar deze ontwikkeling kan op termijn ook consequenties hebben voor het reizigersvervoer per trein.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. 

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Jeroen Baldwin

Bron: ANP

Jeroen Baldwin is journalist en chef redactie van SpoorPro.nl

2 reacties op “Provincie Overijssel pleit voor provinciaal ov-bedrijf”

Patrick EHV|28.02.24|10:14

Lijkt me een goed initiatief. Laat de provincies samen het OV organiseren zoals drinkwaterbedrijven: goed en goedkoop.

De commercianten willen laten geloven dat alleen marktwerking dit kan, maar in de praktijk is het minder efficiënt. En plaatsen zij hun eigen belangen voor die van de reiziger. Integratie gaat verloren door verschillende vervoerders en men verliest schaalvoordelen: Arriva in Noord-NL kan minder makkelijk/niet Limburg helpen. Zo is OV in NL een van de duurste in Europa.

asierts|28.02.24|18:13

Volstrekt lachwekkend. De overheid kan helemaal niets voorelkaar krijgen – en dat geldt ook voor Provincie Overijssel. De ene miljoenenmislukking na de andere mega-miskleun. Natuurlijk weet de ambtenarij het altijd wel weer zo te draaien dat ‘de markt’, een andere (semi-)overheidsclub, uitvoeringsorgaan of een ter offering slinks richting het hakblok gemanouvreerde bestuurder de schuld krijgt, maar insiders weten wel beter. Paar voorbeelden ? HSL-Zuid, Zwolle-Kampen, Ombouw Hoekselijn.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.