Proef met batterijtreinen op Friese spoorlijn van de baan
De geplande proef met batterijtreinen op de spoorlijn Leeuwarden – Harlingen Haven gaat niet door. De provincie Fryslân en andere betrokken partijen hebben geconcludeerd dat de proef “niet haalbaar” is vanwege “planning-technische en operationele aspecten”.
Wilt u dit artikel lezen?
Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.
Bent u al abonnee?
Natuurlijk kunnen die lijnen wel geëlektrificeerd worden. “Put your money where your mouth is” (een snelweg ernaast, dus er was geld en vervoersspanning zat).
Met batterijtreinen geef je dat geld in de levensduur van bovenleiding (60 jaar) meermaals uit, alleen dan via vervoerder die meer subsidie (vies woord) nodig heeft.
Da’s de levensduur van 2 treinstellen (a miljoenen per stuk) en 4 a 6 sets batterijen, die je dag-in-dag-uit heen en weer sleept (extra slijtage spoor!).
Reken maar uit.