Proef met batterijtreinen op Friese spoorlijn van de baan

WINK Arriva Harlingen-Leeuwarden
Een WINK van Arriva staat in Harlingen Haven op het punt te vertrekken richting Leeuwarden. Rob Dammers/Flickr

De geplande proef met batterijtreinen op de spoorlijn Leeuwarden – Harlingen Haven gaat niet door. De provincie Fryslân en andere betrokken partijen hebben geconcludeerd dat de proef “niet haalbaar” is vanwege “planning-technische en operationele aspecten”.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. 

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Jeroen Baldwin

Jeroen Baldwin is journalist en chef redactie van SpoorPro.nl

1 reactie op “Proef met batterijtreinen op Friese spoorlijn van de baan”

Illya Vaes|18.06.24|15:59

Natuurlijk kunnen die lijnen wel geëlektrificeerd worden. “Put your money where your mouth is” (een snelweg ernaast, dus er was geld en vervoersspanning zat).
Met batterijtreinen geef je dat geld in de levensduur van bovenleiding (60 jaar) meermaals uit, alleen dan via vervoerder die meer subsidie (vies woord) nodig heeft.
Da’s de levensduur van 2 treinstellen (a miljoenen per stuk) en 4 a 6 sets batterijen, die je dag-in-dag-uit heen en weer sleept (extra slijtage spoor!).
Reken maar uit.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Proef met batterijtreinen op Friese spoorlijn van de baan | SpoorPro.nl

Proef met batterijtreinen op Friese spoorlijn van de baan

WINK Arriva Harlingen-Leeuwarden
Een WINK van Arriva staat in Harlingen Haven op het punt te vertrekken richting Leeuwarden. Rob Dammers/Flickr

De geplande proef met batterijtreinen op de spoorlijn Leeuwarden – Harlingen Haven gaat niet door. De provincie Fryslân en andere betrokken partijen hebben geconcludeerd dat de proef “niet haalbaar” is vanwege “planning-technische en operationele aspecten”.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. 

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Jeroen Baldwin

Jeroen Baldwin is journalist en chef redactie van SpoorPro.nl

1 reactie op “Proef met batterijtreinen op Friese spoorlijn van de baan”

Illya Vaes|18.06.24|15:59

Natuurlijk kunnen die lijnen wel geëlektrificeerd worden. “Put your money where your mouth is” (een snelweg ernaast, dus er was geld en vervoersspanning zat).
Met batterijtreinen geef je dat geld in de levensduur van bovenleiding (60 jaar) meermaals uit, alleen dan via vervoerder die meer subsidie (vies woord) nodig heeft.
Da’s de levensduur van 2 treinstellen (a miljoenen per stuk) en 4 a 6 sets batterijen, die je dag-in-dag-uit heen en weer sleept (extra slijtage spoor!).
Reken maar uit.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.