‘De beeldvorming rond de uitrol van ERTMS in Nederland gaat veranderen’
Als gedelegeerd opdrachtgever is Paul Bolt komende dinsdag 22 oktober een van de sprekers tijdens het SpoorPro ERTMS Congres. Bolt is sinds afgelopen juni programmamanager ERTMS bij het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. “Er gaat nog dagelijks een wereld voor me open.”
Voordat Bolt in juni aan zijn nieuwe functie begon, was hij vijfenhalf jaar lang programmamanager van het Programma Hoogfrequent Spoor (PHS) én hield hij zich bezig met de omvorming van ProRail tot zelfstandig bestuursorgaan. Over dat laatste moet de Tweede Kamer zich nog buigen, maar het heeft er alle schijn van dat ProRail een privaatrechtelijke zbo wordt. Dat is althans de insteek van het ministerie.
Van het programma PHS naar het programma ERTMS, het lijkt misschien een kleine, maar is feitelijk een grote stap. “Er gaat nog dagelijks een wereld voor me open”, lacht Bolt. “ERTMS is een veelomvattend, complex programma dat al een lange aanloop kent. De eerste ideeën en plannen dateren al van begin jaren negentig van de vorige eeuw.”
De eerste versie van ERTMS – bestaande uit ETCS, een radiocommunicatiesysteem (nu nog GSM-R en straks FRMCS), uitvoeringsregels voor de treinverkeersleiding en exploitatie – werd in april 2000 gepresenteerd. Sinds november 2002 al zijn ERTMS-specificaties 2002 verplicht voor alle nieuw aangelegde hogesnelheidslijnen in Europa of waarvan de treinbeveiliging moet worden vervangen.
In 1995 werd de ERTMS Users Group gevormd, waarin een groot aantal Europese spoorbeheerders zich hebben verenigd. De groep richt zich op de technische aspecten rondom de implementatie, onderhoud en evolutie van ERTMS. Op het SpoorPro ERTMS Congres komt directeur Michel Ruesen vertellen over de stand van zaken in de landen van ‘zijn’ leden.
In 2004 werd het Europese Spoorwegbureau (ERA) opgericht, dat de taak kreeg om de specificaties van het ERTMS verder te ontwikkelen in samenspraak met de leveranciers van spoorbeveiligingssystemen en de spoorwegmaatschappijen. Op het SpoorPro ERTMS Congres praat directeur Jo De Bosschere de aanwezigen bij over alle ontwikkelingen vanuit het spoorwegbureau.
‘We zijn verder dan veel mensen denken’
In Nederland is er natuurlijk ook veel gebeurd sindsdien. “Ik heb het gevoel dat ik op een mooi moment deze portefeuille heb gekregen”, zegt Paul Bolt. “Er is een second opinion geweest en op basis van de bevindingen en conclusies heeft er een herijking van de uitrolplannen plaatsgevonden. Ik denk dat iedereen die zich met ERTMS bezighoudt in Nederland blij is met die nieuwe plannen.”
Als gedelegeerd opdrachtgever ziet Paul Bolt dat een en ander zich nu in een goede richting ontwikkelt. “Er is al best veel gedaan”, zegt hij. “We zijn verder dan veel mensen denken en het is belangrijk dat hierover meer en beter gecommuniceerd wordt. Het is ook goed dat er nu concrete plannen zijn die ook daadwerkelijk op korte termijn ten uitvoer gaan komen. De Zeeuwse Lijn als proefbaanvak, de uitrol van ERTMS op de Noordelijke Lijnen en Kijfhoek-Belgische grens, maar ook het gegeven dat we vanaf januari kunnen gaan ervaringsrijden op de Hanzelijn, het zijn allemaal uitstekende ontwikkelingen.”
Bolt verwacht dan ook dat de beeldvorming van de uitrol van ERTMS in Nederland gaat veranderen. “De programmadirectie en de stuurgroep (bestaande uit vertegenwoordigers van het ministerie van IenW, ProRail, NS, Arriva, DB Cargo en RailGood) zijn gezamenlijk tot een goed plan gekomen, waarmee we de komende jaren echt grote stappen gaan zetten. Dit betekent voor alle betrokkenen wat en dat is niet altijd leuk. Een proefbaanvak in Zeeland is hier een voorbeeld van.”
Lees ook:
- ‘Samenwerking tussen betrokken partijen is blijvend en cruciaal’
- COO van Infrabel: ‘Maak gebruik van onze ervaringen met ERTMS’
- Europees ERTMS-baas De Bosschere: ‘Er is een concreet plan, dat stemt me gelukkig’
- Ook Michel Ruesen is benieuwd naar de nieuwe ERTMS-plannen
- Eerste tranche ERTMS: Noordelijke lijnen, proefbaanvak Zeeuwse Lijn, baanvak Kijfhoek-Belgische grens
- Zeeuwse Lijn nieuwe locatie proefbaanvak ERTMS
Wilt u dit artikel lezen?
Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.
Bent u al abonnee?