Chris Verstegen, programmamanager ERTMS bij ProRail

‘Er is onder de motorkap al veel werk verricht’

Chris Verstegen van ProRail
Chris Verstegen, programmamanager ERTMS bij ProRail. ProRail

Programmamanager ERTMS van ProRail Chris Verstegen heeft er zin in. Hij spreekt morgen tijdens het SpoorPro ERTMS Congres voor een zaal van aannemers, leveranciers, ingenieursbureaus en projectmanagers over de stand van zaken binnen ProRail met betrekking tot ERTMS. “Ik proef bij velen een soort van opluchting, nu er meer helderheid is en een nieuw momentum van samenwerking. Dat is goed.”

Verstegen merkt dat de Programmadirectie ERTMS onder aanvoering van Gerard Scheffrahn een nieuwe manier van samenwerken voorstaat. “Het is meer op inhoud en integratie en dat hebben we nodig. En dan heb ik het niet alleen over samenwerking op het hoogste niveau, maar op alle niveaus, tot en met alle operationele mensen. Dat is heel belangrijk.”

Dat nieuwe elan voelt goed aan bij Verstegen. “Er wordt nu doorgepakt en dat geeft iedereen die met ERTMS bezig is weer nieuwe energie. Ik bespeur dat bij mezelf ook, ik word helemaal blij als ik de simulatiesessies met treindienstleiders en machinisten meemaak bijvoorbeeld. We komen nu echt los met z’n allen en dat gaat de verdere uitrol van het treinbeveiligingssysteem absoluut ten goede komen.”

Niet dat het project heeft stilgelegen de afgelopen jaren, maar de herijking van het implementatieprogramma zorgt wel voor een flinke boost. “Het valt ook goed samen met het punt waarop we nu staan”, zegt Verstegen. “Er is de afgelopen jaren echt stug doorgewerkt, maar vooral achter de schermen. Onder de motorkap is er veel gedaan en veel zaken vergden een gedegen en langdurige voorbereiding. Nu kunnen we gas gaan geven.”

Grote digitaliseringsslag onder de motorkap

Verstegen heeft het dan niet alleen over de Zeeuwse Lijn, de Noordelijke Lijnen en Kijfhoek-Belgische grens. “Daarvoor lopen nu aanbestedingen en voor Kijfhoek- Belgische Grens is de gunning zelfs al aanstaande. Dat is goed nieuws. Maar er zijn ook stappen gemaakt op andere lijnen waar al ETCS ligt, zoals de Hanzelijn. Daar is de harmonisatie begin deze maand afgerond, zodat machinisten kunnen gaan ervaringsrijden, zoals ook al gebeurt op Amsterdam Bijlmer – Utrecht. En minder zichtbaar, maar minstens zo belangrijk is de grote digitaliseringsslag onder de motorkap, zoals het Central Safety System, de logistieke systemen, de digitalisering van de infradata en de versterking van mobiele en vaste netwerken. Mooi voorbeeld daarvan zijn de Nationale Datacenters die inmiddels gereed zijn gemaakt voor de komst van ERTMS. Ook dat zijn goede ontwikkelingen.”

Morgen – dinsdag 22 oktober – zal Chris Verstegen tijdens het SpoorPro ERTMS Congres meer vertellen over de vooruitgang die er binnen ProRail is geboekt op het gebied van ERTMS. Wilt u er nog bij zijn? Dan moet u snel zijn. Check hier voor de beschikbaarheid van kaartjes.

Lees ook:

Auteur: Jeroen Baldwin

Jeroen Baldwin is journalist en chef redactie van SpoorPro.nl

1 reactie op “‘Er is onder de motorkap al veel werk verricht’”

Patrick EHV|22.10.24|14:33

Mooi promotieverhaal van ProRail over samenwerking, maar het is natuurlijk raar dat het eerst de boel heeft opgeknipt en daarna weer alles bijelkaar moet manage-n. Zo wordt ProRail irrelvant. De meerwaarde zit hem niet in het manage-n, maar in het snel opleveren

Het moet gewoon in 1 organisatie zitten, met de technische kunde om de klus te klaren. Die de implementatie voor heel NL Agile doet en snel leert, en daarboven een flinterdunne managementlaag. Geen noodzaak aan commercianten en partners

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

‘Er is onder de motorkap al veel werk verricht’ | SpoorPro.nl
Chris Verstegen, programmamanager ERTMS bij ProRail

‘Er is onder de motorkap al veel werk verricht’

Chris Verstegen van ProRail
Chris Verstegen, programmamanager ERTMS bij ProRail. ProRail

Programmamanager ERTMS van ProRail Chris Verstegen heeft er zin in. Hij spreekt morgen tijdens het SpoorPro ERTMS Congres voor een zaal van aannemers, leveranciers, ingenieursbureaus en projectmanagers over de stand van zaken binnen ProRail met betrekking tot ERTMS. “Ik proef bij velen een soort van opluchting, nu er meer helderheid is en een nieuw momentum van samenwerking. Dat is goed.”

Verstegen merkt dat de Programmadirectie ERTMS onder aanvoering van Gerard Scheffrahn een nieuwe manier van samenwerken voorstaat. “Het is meer op inhoud en integratie en dat hebben we nodig. En dan heb ik het niet alleen over samenwerking op het hoogste niveau, maar op alle niveaus, tot en met alle operationele mensen. Dat is heel belangrijk.”

Dat nieuwe elan voelt goed aan bij Verstegen. “Er wordt nu doorgepakt en dat geeft iedereen die met ERTMS bezig is weer nieuwe energie. Ik bespeur dat bij mezelf ook, ik word helemaal blij als ik de simulatiesessies met treindienstleiders en machinisten meemaak bijvoorbeeld. We komen nu echt los met z’n allen en dat gaat de verdere uitrol van het treinbeveiligingssysteem absoluut ten goede komen.”

Niet dat het project heeft stilgelegen de afgelopen jaren, maar de herijking van het implementatieprogramma zorgt wel voor een flinke boost. “Het valt ook goed samen met het punt waarop we nu staan”, zegt Verstegen. “Er is de afgelopen jaren echt stug doorgewerkt, maar vooral achter de schermen. Onder de motorkap is er veel gedaan en veel zaken vergden een gedegen en langdurige voorbereiding. Nu kunnen we gas gaan geven.”

Grote digitaliseringsslag onder de motorkap

Verstegen heeft het dan niet alleen over de Zeeuwse Lijn, de Noordelijke Lijnen en Kijfhoek-Belgische grens. “Daarvoor lopen nu aanbestedingen en voor Kijfhoek- Belgische Grens is de gunning zelfs al aanstaande. Dat is goed nieuws. Maar er zijn ook stappen gemaakt op andere lijnen waar al ETCS ligt, zoals de Hanzelijn. Daar is de harmonisatie begin deze maand afgerond, zodat machinisten kunnen gaan ervaringsrijden, zoals ook al gebeurt op Amsterdam Bijlmer – Utrecht. En minder zichtbaar, maar minstens zo belangrijk is de grote digitaliseringsslag onder de motorkap, zoals het Central Safety System, de logistieke systemen, de digitalisering van de infradata en de versterking van mobiele en vaste netwerken. Mooi voorbeeld daarvan zijn de Nationale Datacenters die inmiddels gereed zijn gemaakt voor de komst van ERTMS. Ook dat zijn goede ontwikkelingen.”

Morgen – dinsdag 22 oktober – zal Chris Verstegen tijdens het SpoorPro ERTMS Congres meer vertellen over de vooruitgang die er binnen ProRail is geboekt op het gebied van ERTMS. Wilt u er nog bij zijn? Dan moet u snel zijn. Check hier voor de beschikbaarheid van kaartjes.

Lees ook:

Auteur: Jeroen Baldwin

Jeroen Baldwin is journalist en chef redactie van SpoorPro.nl

1 reactie op “‘Er is onder de motorkap al veel werk verricht’”

Patrick EHV|22.10.24|14:33

Mooi promotieverhaal van ProRail over samenwerking, maar het is natuurlijk raar dat het eerst de boel heeft opgeknipt en daarna weer alles bijelkaar moet manage-n. Zo wordt ProRail irrelvant. De meerwaarde zit hem niet in het manage-n, maar in het snel opleveren

Het moet gewoon in 1 organisatie zitten, met de technische kunde om de klus te klaren. Die de implementatie voor heel NL Agile doet en snel leert, en daarboven een flinterdunne managementlaag. Geen noodzaak aan commercianten en partners

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.