Landelijke regels over veiligheid op rangeerterreinen
Er komen landelijke regels over de veiligheid op rangeerterreinen. Het ministerie van Infrastructuur en Milieu gaat deze regels opnemen in de Omgevingswet. De gemeente Zwijndrecht, het ministerie van Infrastructuur en Milieu, Keyrail, ProRail en DB Schenker Rail maken een spelregelkader die de periode overbrugt tot aan het moment dat de wet- en regelgeving is aangepast. De gemeente Zwijndrecht had aan de bel getrokken over mogelijke veiligheidsrisicoâs bij het rangeren van wagons met gevaarlijke stoffen op rangeerterrein Kijfhoek. Zij vindt dat afspraken hierover in landelijke wetgeving moet worden vastgelegd.
Wilt u dit artikel lezen?
Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.Â
Bent u al abonnee?
Leuk…. en hoeveel sporen (aan de buitenkant) naast elkaar mogen er dan bezet worden door treinen met gevaarlijke stoffen? En hoe weet de verkeers- en treindienstleider om welke stoffen het gaat in de treinen? Moeten zij nu bij iedere trein eerst de wagenlijst gaan controleren en kijken of er gevaarlijke stoffen in zitten? En moeten zij dan gaan categoriseren welke stof gevaarlijker is dan de andere en in die volgorde ze naast elkaar plannen? En zo kan ik nog wel een heleboel vragen verzinnen.
Leg het probleem bij de verzender. Daar dient eindcontrole plaats te vinden door een persoon op kosten van die verzender. Dan pas mogen wagens op het publieke spoor.Gaat er iets mis dan moet je goed zijn voorbereid op locaties als Kijfhoek. Dat is de staat der Nederlanden bij wijze van haar bedrijven en uitvoeringsorganen ook. Overdrijf niet. De brandweer wil haar werk zo goed mogelijk doen. Prorail en Keyrail ook en de vervoerders ook. De verzenders toch ook! 175 jaar spoor. Geen ramp! Goed zo