Nederlandse havenstructuur beste ter wereld

Overslag Maasvlakte, containers, haven Rotterdam, foto: @Jan van der Vaart

Nederland heeft de beste haveninfrastructuur ter wereld. Dit stelt het World Economic Forum in ‘The Global Competitiveness Report 2014-2015’. Het is de derde achtereenvolgende keer dat ons land de koppositie inneemt. Singapore staat net als vorig jaar op de tweede plek, de Verenigde Arabische Emiraten verdrong Hongkong van de derde plaats. België bleef zesde en Duitsland duikelde van negen naar veertien.
De huidige infrastructuur dankt zijn niveau vooral aan de grote investeringsprojecten in Rotterdam tussen 2000 en 2014. Er werden en worden miljarden besteed aan uitbreiding van spoorwegen zoals de Havenspoorlijn en de Betuweroute, de aanleg van Maasvlakte 2, bruggen, tunnels, kades, terminals, raffinage/chemie, tankopslag biobrandstoffen en energie zoals elektriciteit en LNG.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. 

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is journalist van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Nederlandse havenstructuur beste ter wereld | SpoorPro.nl

Nederlandse havenstructuur beste ter wereld

Overslag Maasvlakte, containers, haven Rotterdam, foto: @Jan van der Vaart

Nederland heeft de beste haveninfrastructuur ter wereld. Dit stelt het World Economic Forum in ‘The Global Competitiveness Report 2014-2015’. Het is de derde achtereenvolgende keer dat ons land de koppositie inneemt. Singapore staat net als vorig jaar op de tweede plek, de Verenigde Arabische Emiraten verdrong Hongkong van de derde plaats. België bleef zesde en Duitsland duikelde van negen naar veertien.
De huidige infrastructuur dankt zijn niveau vooral aan de grote investeringsprojecten in Rotterdam tussen 2000 en 2014. Er werden en worden miljarden besteed aan uitbreiding van spoorwegen zoals de Havenspoorlijn en de Betuweroute, de aanleg van Maasvlakte 2, bruggen, tunnels, kades, terminals, raffinage/chemie, tankopslag biobrandstoffen en energie zoals elektriciteit en LNG.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. 

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is journalist van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.