Treinramp Wetteren mede veroorzaakt door missen sein
De ramp in het Belgische Wetteren met een goederentrein vol giftige stoffen is mede te wijten aan het missen van een sein. Dit sein gaf aan dat de trein snelheid moest verminderen. De machinist miste dit sein en bleef 84 kilometer per uur rijden, terwijl er een maximumsnelheid van 40 kilometer per uur gold. Dat blijkt uit het rapport van het Onderzoeksorgaan voor Ongevallen en Incidenten op het Spoor (OOIS) over de treinramp.
Wilt u dit artikel lezen?
Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.
Bent u al abonnee?
Memor IS geen beveiligingssysteem, en dat weet de Belgische overheid al jaren. Keer op keer gaat het daarop fout in België. Een niet werkend ‘beveiligingssysteem’ wat de machinist dus ook niet helpt of corrigeert mag je een machinist nooit verwijten.
De privatisering heeft mogelijk gemaakt dat allerhande vervoerders overal rijden of een machinist voldoende wegbekendheid heeft is vaak twijfelachtig dit ongeval bewijst dat de machinist slecht bekend was met het baanvak.
wegbekendheid wordt nogal eens getoetst door managers die het vak machinist zelf nooit of zeer beperkt beoefend hebben, een afbreuk aan de veiligheid dus met soms rampzalige gevolgen, de schuld geven aan de machinist in kwestie is te makkelijk en onredelijk.